0
02143000313

چگونه در اولين برخورد تاثيرگذار، جذاب و دوست داشتنی باشيم

افراد موفق : چگونه در اولين برخورد تاثير گذار، جذاب و دوست داشتنی باشيم

فکر می‌کنید تنها ۱۰ دقیقه فرصت برای تاثیرگذاری در اولین دیدار دارید؟

دوباره فکر کنید.  مطابق پژوهش‌ها، در هفت ثانیه‌‌ی ابتدایی که کسی را ملاقات می‌کنید، زمانی است که شما تاثیر اولیه را ایجاد می‌کنید. پس، چه در یک رویداد، یک ملاقات برای توسعه کسب و کار یا هر موقعیتی حرفه‌ای دیگری که هستید، باید برای ایجاد تاثیر اولیه مناسب سریع اقدام کنید.

در حقیقت در هربار مواجهه با افراد جدید، شما مورد قضاوت قرار می‌گیرید و هر بار عقیده‌ای در مورد شما شکل می‌گیرد. تغییر یا از بین بردن تاثیر اولین برخورد تقریبا غیر ممکن بوده و برای همین است که اولین ملاقات اینقدر مهم می‌شود؛ چرا که در نوع رابطه‌ای که پس از آن شکل خواهد گرفت تعیین‌کننده است. منبع

اولين برخورد

به منظور داشتن یک جلسه خوب و حفظ شما در مسیر درست اینجا چند نکته مهم را ذکر می‌کنیم:

۱- لبخند بزنید

وقتی زمان ایجاد تاثیر اولیه برسد حالت صورت شما بسیار مهم خواهد بود. لبخند زدن در شروع این لیست به خاطر یک دلیل خوب بوده. در نظرسنجی‌ها در حدود ۵۰ درصد از افراد احساس کرده‌اند که لبخند زدن به یادماندنی‌ترین ویژگی در اولین ملاقات با هر کسی است.
لبخندزدن مهم است، با این حال نمی‌خواهید یک پوزخنده مسخره روی صورت‌تان نقش ببندد. اگر بیش از حد لبخند بزنید، شبیه کسی خواهید شد که می‌خواهد ناآرامی‌اش را بپوشاند. یا ممکن است به عنوان یک فرد از خودراضی به نظر برسد. حتی یک پوزخند کوچک هم می‌تواند اثرات زیادی داشته باشد.

لبخند
لبخند

لبخند زدن باعث احساس راحتی اطرافیان شما شده، بلکه باعث کاهش هرمون‌های استرس که اثرات منفی بروی سلامتی شما دارند خواهد شد. این نتیجه حاصل تنها یک یا دو مطالعه نبوده و لبخند زدن همبستگی نزدیکی با طول عمر دارد. چون نیاز به ایجاد تاثیر مثبت اولیه می‌تواند باعث افزایش سطح استرس شما شود، لبخند زدن راهی برای کاهش این اثرات خواهد بود.

۲- به طور صحیح دست بدهید

دست دادن به عنوان یک نشانه‌ی حرفه‌ای از ادب و احترام در سطح جهان پذیرفته شده است. دست دادن صحیح می‌تواند باعث انتقال اعتماد بنفس به شخص مقابل شود. ممکن است از این مورد تعجب کنید، امّا دست دادن هنر ظریفی است.  وقتی با افرادی که اعتماد داشته و سالهاست می‌شناسید ملاقات می‌کنید، از آنها بخواهید احساس‌شان را بعد از دست دادن با شما بازگو کرده و بگویند این احساس چه ارتباطی با دیگر تجربیاتشان دارد.

دست دادن
دست دادن

۳- معارفه کلامی داشته باشید

شما خواهان این هستید که هفت ثانیه‌ی اولی که با کسی ملاقات می‌کنید مفید باشد، پس بهتر است به هنگام ملاقات یک معارفه کلامی داشته باشید.
حتی جمله‌ی ساده‌ای مثل “از دیدار با شما خرسندم” بعد از احوالپرسی با طرف مقابل، می‌تواند تنش را کاهش داده و مانع از گفتن سخن نامربوط توسط شما شود. اگر به سختی تلاش می‌کنید اسم طرف مقابل را به یاد بیاورید، معارفه این فرصت را به شما می‌دهد تا اسم طرف مقابل را به خاطر بیاورید. لازم نیست خیلی پیچیده باشد، وقتی طرف مقابل می‌گوید:”سلام، من فاطمه هستم”، در پاسخ به او در عوض گفتن “سلام، من هم علی هستم” بگویید “از دیدار شما خرسندم، فاطمه. من هم علی هستم”.

معارفه کلامی
معارفه کلامی

۴- واضح صحبت کنید

خیلی از افراد حرف‌های جالبی برای گفتن دارند، امّا نمی‌توانند با اعتماد به نفس صحبت کنند. متاسفانه، این بهترین راه برای این است که به نادیده گرفتن‌تان پایان دهید. شما می‌خواهید خودتان را به عنوان یک فرد مثبت نشان دهید و به هر کس که می‌خواهد با شما ملاقات کند دلیل خوبی برای گوش دادن به شما بدهید. بیش از حد بلند صحبت نکرده و خیلی گفته‌های دیگران را تصحیح نکنید.

صحبت
صحبت

۵- ارتباط چشمی برقرار کنید

با نگاه در چشمان کسی اعتماد به نفس و علاقه‌تان به گفته‌ی طرف مقابل را به او منتقل می‌کنید. در کشورهای غربی مثل آمریکا، ارتباط چشمی نشانه احترام به شخصی که ملاقات می‌کنید است. همچنین حس علاقه در  گفتگو را منتقل می‌کند؛ همچنین، نگاه بیش از اندازه به جای دیگر هم نشان از حواس‌پرتی شماست. مثل خیلی چیزهای دیگر، بهتر است بیش از اندازه آن را انجام ندهید، اگر هر از گاهی نگاهتان را قطع نکنید، ممکن است به نظر برسد به فرد مقابل خیره شده‌اید که تاثیر منفی خواهد داشت.

ارتباط چشمی
ارتباط چشمی

۶- از زبان بدنتان استفاده کنید

یک مورد جالب: بیشتر ما  بطور غیر ارادی زبان بدن همدیگر را منعکس می‌کنیم. در مورد اینکه چطور  خمیازه کشیدن در گروهی از افراد مسری است فکر کنید. لبخند بین دو دوست هم مسری است. در واقع، نورونی وجود دارد که بر قسمتی از مغز که مسئول تشخیص چهره‌ها و خواندن حرکات صورت است تاثیر می‌گذارد. این نورون علت عکس‌العمل “بازتابی” ماست.

پس وقتی شخص دیگری لبخند شما را می‌بیند، نورون حرکت کرده و باعث می‌شود آنها در پاسخ به شما لبخند بزنند.  بازتاب دو طرفه است، اگر با شخصی که صحبت می‌کنید نکته‌ای را گرفته و در مقابل اشاره‌ی غیرکلامی کنید، او هم پیام غیرکلامی ارسال می‌کند تا احساسی که دارند را شما هم درک کنید.

زبان بدن
زبان بدن

تحقیقات نشان داده افرادی که تجربه احساسی مشابهی دارند، بیشتر مایلند تا درک، ارتباط و اعتماد متقابل را تجربه کنند. بازتاب زبان بدن یک روش غیرکلامی برای گفتن”ما  اشتراکاتی داریم” است. وقتی فردی می‌گوید که کسی به او انرژی نمی‌دهد، آنها رفتارهای بازتابی و همزمانی را توضیح می‌دهند که به صورت آگاهانه اطلاعی از آن ندارند.

سوالات متداول

برای داشتن یک جلسه خوب چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

۱- لبخند بزنید ۲- به طور صحیح دست بدهید ۳- معارفه کلامی داشته باشید ۴- واضح صحبت کنید ۵- ارتباط چشمی برقرار کنید ۶- از زبان بدنتان استفاده کنید

با چه جملاتی معارفه کلامی را شروع کنیم ؟

شما خواهان این هستید که هفت ثانیه‌ی اولی که با کسی ملاقات می‌کنید مفید باشد، پس بهتر است به هنگام ملاقات یک معارفه کلامی داشته باشید. حتی جمله‌ی ساده‌ای مثل “از دیدار با شما خرسندم” بعد از احوالپرسی با طرف مقابل، می‌تواند تنش را کاهش داده و مانع از گفتن سخن نامربوط توسط شما شود. اگر به سختی تلاش می‌کنید اسم طرف مقابل را به یاد بیاورید، معارفه این فرصت را به شما می‌دهد تا اسم طرف مقابل را به خاطر بیاورید .

ارتباط چشمی چه تاثیری در برخورد با دیگران دارد ؟

با نگاه در چشمان کسی اعتماد به نفس و علاقه‌تان به گفته‌ی طرف مقابل را به او منتقل می‌کنید. در کشورهای غربی مثل آمریکا، ارتباط چشمی نشانه احترام به شخصی که ملاقات می‌کنید است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *