0
02143000313

نکات ضروری زبان بدن در حین مذاکرات

نکات ضروری زبان بدن در حین مذاکرات

Body Language

مذاکره کردن موفق چیزی بیشتر از فقط گفتن کلمات درست است. برخورداری از زبان بدن (Body Language) مسلط یکی از ضروری ترین تاکتیک های بیزینس بوده و سالها مورد تحقیق قرار گرفته است ولی استفاده درست از آن می‌تواند برای افراد چالشی بزرگ باشد.
شناخت نکات زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی در مذاکرات کمک بسیاری به شما برای موفقیت خواهد کرد.

در یک جلسه مذاکره شما باید بتوانید از زبان بدن خود آگاه باشید و آن را مدیریت کنید. از طرف دیگر، باید بتوانید زبان حرکات بدن طرف مقابل خود را شناخته و شیوه مذاکره و برقراری ارتباط خود را با توجه به آن تغییر دهید.

چارلی چاپلین به عنوان یکی از موفق ترین بازیگران و پیشگامان ارتباطات غیر کلامی شناخته می شود. او برای برقراری ارتباط با مخاطبانش از زبان بدن استفاده می کرد. زبان بدن در مذاکره هم نقش مهمی ایفا می کند. یک مذاکره کننده می تواند در حین مذاکره دائما از حالات و حرکات مختلف استفاده کند و باعث ایجاد حس مثبتی در طرف مقابلش شود. منبع

مذاکره
مذاکره

در یک جامعه مصرفی، تعاملات انسانی برای کسب موفقیت‌های اقتصادی ضروری است. اینکه چطور با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم تعیین کننده‌ی نحوه‌ی زندگی و سایر روابطمان خواهد بود. مذاکره و مکاتبه مهارت‌ ضروری هر رابطه‌ای است. کنترل نشانه‌هایی که با بدن‌تان می‌فرستید یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از این است که همیشه منظورتان را به صورت واضح و مشخص انتقال می‌دهید.

صرف نظر از وسیله‌ی ارتباط که مردم برای تعامل و ارتباط استفاده می‌کنند(مثل شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک یا مکالمه رودرو)، زبان بدن در هر شکلی از ارتباطات استفاده می‌شود.

 خواندن زبان بدن

اگر خواهان موفقیت و شادی هستید، تشخیص اینکه چطور زبان بدن روی تعاملاتمان تاثیر می‌گذارد خیلی مهم است. بنابراین، اگر نفهمید که زبان بدن افراد چه چیزی به شما می‌گوید، میزان آمادگی شما برای مذاکره دیگر مهم نخواهد بود.
اینجا برخی از نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا زبان بدن شرکا و رقبایتان را کشف کنید عنوان شده است:

 

معیاری برای خودتان مشخص کنید

افراد را وقتی تحت فشار نیستند تحت نظر بگیرید. در طول تعامل و بحث به صورت غیررسمی، سوالاتی بپرسید که در حال حاضر با پاسخ‌هایشان آشنا هستید. رفتار و زبان بدن شریک‌تان را وقتی سوالات را در حالتی از آرامش، صداقت و خاطرجمعی پاسخ می‌دهند مشاهده کنید. تشخیص این معیار در تفسیر درست زبان بدن در طول مذاکرات به شما کمک خواهد کرد.

زبان بدن
زبان بدن

در جستجوی حالت‌های جمعی باشید

حالات جمعی نشانه‌های غیرکلامی هستند که در مجموعه‌ای از حرکات، اعمال یا حتی ژست‌هایی که به یک نقطه نظر مشخص اهمیت می‌دهند پنهان هستند. در طول مذاکره، از سه علامت غیرکلامی کلیدی آگاه باشید: اقدامات تعاملی، اقدامات عدم توافق و نشانه‌های تنش.

عمل تعاملی: (تکان سر به نشان تایید، خم شدن به جلو، ارتباط چشمی) اینها نمایانگر علاقه و توافق هستند.
عمل عدم توافق: (خم شدن به عقب، اخم کردن و به دوردست خیره شدن) نشان از بی‌علاقگی، دلخوری، تردید و احتمالاً خستگی باشند.
علائم تنش: (لمس صورت، قرار دان پاها روی هم، تن صدای بالا) علائم واضح ناراحتی بوده و نشان می‌دهد که شریکتان از نحوه‌ی کنترل یا توافق‌ با شما راضی نیست.

زبان بدنتان را کنترل کنید

به منظور کسب توافق در طول مذاکره، ضروری است روی زبان بدن‌تان کنترل کافی داشته باشید. اگر هدف نهایی شما کسب یک توافق معقول است، از ترکیبی از این حالات بدن غیرکلامی برای مطمئن شدن از اینکه علامت درستی را ارسال می‌کنید استفاده کنید.

زبان بدن
زبان بدن

سرتان را به علامت تایید تکان دهید

حتی وقتی در میان یک اختلاف یا  نقد شدید بودید، سرتان را به علامت تایید تکان داده و ارتباط چشمی‌تان را حفظ کنید. این نشانه غیرکلامی تنش را خنثی کرده و منجر به توافق، به خصوص در طول مکالمه‌های ستیزه‌جویانه می‌شود.

ارتباط چشمی برقرار کنید

در طول مذاکره، تا جایی که می‌توانید در چشمان طرف مقابل نگاه کنید، بخصوص اگر در حال صحبت هستند، چون این کار نشان می‌دهد که به دقت به حرف‌هایشان گوش می‌دهید. افرادی که احساس می‌کنند نگرانی‌هایشان درک و تایید می‌شود برای مذاکره آماده‌تر هستند. علاوه بر این، نگاه در چشمان افراد بهترین راه برای اجازه دادن به آنهاست تا بدانند که شما در چیزی که می‌گویید مطمئن و راسخ هستید.

زبان بدن

 طوری لبخند بزنید که نشانه درک شما باشد

لبخند زدن همیشه بهترین نشانه در طول مذاکرات است. مثبت ماندن برای لبخند زدن ضروری است، چون در تفکر موثر و واضح به شما کمک می‌کند. شریکی که در حال مذاکره با او هستید نسبت به چیزی که در حال گفتن آن هستید پذیراتر خواهد بود، تا زمانی که شما هم به طور همزمان نشان دهید که نسبت به ایده‌های او هم پذیرا هستید.

پذیرا و گشاده رو باشید

خودتان را دلپذیر و جذاب نگه دارید. به جلو خم شوید، در گفتگو درگیر شوید، و گشاده رود باشید.

از رفتار طرف مقابل تقلید کنید

افراد از لحاظ روانشناسی پاسخ بهتری به آنهایی که احساس کنند در برخی از حالات شبیه هم هستند می‌دهند. ایجاد اعتماد کوتاه مدت با کسی-یک ضرورت برای مذاکرات موفق- نیازمند بازتاب رفتارهای مخالف شما دارد. وقتی صحبت می‌کنند به زبان بدن آنها توجه کنید و به آنها با شور و حرارت مشابه خودشان پاسخ دهید.

زبان بدن
زبان بدن

دستان‌تان را کنترل کنید

وقتی مذاکره می‌کنید، مطمئن شوید دستان‌تان نشان دهنده اعتماد به نفس و توازن شماست. حالات زشت و لرزان دستانتان نشانگر عصبانیت و استرس شماست، به طرف مقابل اجازه می‌دهد از وضعیت به نفع خودش استفاده کند. برای کنترل کردن خودتان، دستان‌تان را به هم قفل نکنید. در عوض، دستان‌تان را پایین از سینه‌تان قرار داده و وقتی می‌خواهید نکته‌ای را با اعتماد به نفس بیان کنید انگشتان دستان‌تان را به هم قلاب کنید.

بدنتان را آرام کنید

هر ژستی که عصبانیت و نگرانی شما را نشان دهد، به رقبایتان نشان خواهد داد که چیزی اشتباه است. پاهایتان را دراز کنید تا نشان دهید تصمیم گرفته‌اید و اعتماد به نفس دارید. طرف مقابل باید ببیند که شما آرام و مطمئن به نفس هستید. شما باید وضعیت بدنی اتخاذ کنید تا تنش را کاهش دهید. برای هدایت شریک‌تان به سمت آرامش، ژست‌های بدنی‌تان را با صحبت با صدای نرم و اظهار نظر غیرتهاجمی ترکیب کنید. در توضیح موارد در مذاکرات صبور باشید، چون موضوعاتی که برای شما واضح و مشخص هستند شاید برای آنها ناآشنا باشد. با انجام این کار، اعتماد طرف مقابل را به دست آورده، برای کسب نتایج بهتر مطمئن خواهید شد.

زبان بدن
زبان بدن

مذاکره موفق بیش از فقط گفتن چیزهای درست است. خواندن و کنترل زبان بدن در مذاکره اگر بخواهید به یک توافق خوب برسید بسیار ضروری است. می‌توانید همیشه از زبان بدن‌تان وقتی شریک یا همتای‌تان را می‌بینید به نفع خودتان استفاده کنید. حالا می‌دانید به چه علائمی توجه کرده و ضعف‌های طرف مقابل را نشانه بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *