0
02143000313

۱۰ اشتباه خطرناک زبان بدن که افراد در مصاحبه شغلی مرتکب می‌شوند

10 اشتباه خطرناک زبان بدن که افراد در مصاحبه شغلی مرتکب می‌شوند

مصاحبه شغلی و زبان بدن

یك اشتباه كوچك كافیست تا در روز مصاحبه شغل مورد نظرتان را از دست بدهید. با استفاده درست از زبان بدن یك مصاحبه دشوار شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارید. مصاحبه های شغلی مانند راه رفتن روی یک طناب باریک هستند. باید با اعتماد به نفس باشید ولی نه آنقدر که تنفر انگیز به نظر برسید.باهوش باشید ولی نه عقل کل. باید سعی کنید در میان همه اینها تعادل را بیابید در حالی که راضی کردن شخص مورد نظر و قبولاندن اینکه شما لایق این شغل هستید، خودش به اندازه کافی مشکل است. حالا اگر زبان بدنتان به کمک شما بیاید چه؟

در هر دیدار شما قبل از اینکه سخنی بگویید یا حرفی بشنوید رفتار و حالات طرف مقابل رو می بینید. هنگامی که در یک جمع برای اولین بار فردی را ملاقات می کنیم درباره دوستی یا دشمنی آنها یا احتمال صمیمی شدن با آنها را از روی آنچه می بینیم قضاوت می کنیم.منبع

زبان بدن
زبان بدن

نکاتی در مورد زبان بدن

در ادامه، نکاتی را در خصوص زبان بدن با یکدیگر مرور می‌کنیم تا در مصاحبه‌های شغلی موجب سردرگمی کارفرما نشوید.

او یک رزومه بدون عیب، یک نامه درخواست تاثیرگذار و  رابطه هایی در داخل سازمان‌ ها داشت که می‌توانست مصاحبه‌های شغلی را ترتیب دهد. امّا همه این‌ها به خاطر یک دست دادن ضعیف یا ژست بد از بین رفت . رُزماری هافنر ، کارشناس منابع انسانی می گوید که: زبان بدن می‌تواند تاثیر بزرگی به خصوص در کسب و کار برای  متقاعد سازی دیگران داشته باشد. شاید به نظر احمقانه برسد، امّا دلایل روانشناختی در این موضوع وجود دارد، پس در مورد اینکه چطور خودتان را در محل کار ارائه می‌کنید فکر کنید.

در تحقیق تازه‌ای که توسط هریس پل از طرف سازمان CareerBuilder انجام شده است آنها از ۲۵۰۰ مدیر استخدام درخواست کرده  بودند تا بزرگترین اشتباهات زبان بدن که جویندگان کار در مصاحبه انجام می‌دهند را بیان کنند. اینجا مواردی است که آنها عنوان کرده‌اند. در ادامه با سمینارما همراه باشید.

زبان بدن
زبان بدن

۱- غفلت در برقراری ارتباط چشمی

تونیا رِیمن متخصص زبان بدن و مولف کتاب “قدرت زبان بدن”، سابقاً به Business Insider گفته بوده که داوطلبان کار باید مطمئن باشند که میزان مناسبی ارتباط چشمی برقرار می کنند.
اگر این کار را انجام ندهید، مصاحبه‌کننده فکر خواهد کرد شما فرد ناآگاهی هستید و پاسخ مناسبی به سوالاتی که پرسیده می‌شود نخواهید داد یا پاسخ‌هایی گمراه‌کننده خواهید داد. اما آیا این به این معنی است ؟ به صورت تقریبی نه، امّا مشاهده و درک در یک مصاحبه شغلی بسیار مهم است.

زبان بدن
زبان بدن

۲- غفلت در لبخند زدن

رِیمن می‌گوید: لبخند زدن اعتماد به نفس، گشاده‌رویی، گرمی و انرژی را نشان می‌دهد.
او توضیح می‌دهد: لبخند زدن همچنین با انتقال نورون‌های بازتابی به شنونده، به آنها فرمان می‌دهد تا در مقابل لبخند شما لبخند بزنند. بدون لبخند، فرد معمولاً به عنوان یک فرد عبوس و گوشه‌گیر شناخته می‌شود.

زبان بدن
زبان بدن

۳- بازی کردن با چیزی روی میز

این حرکت ممکن است به مصاحبه‌کننده این احساس را بدهد که حوصله‌تان سر رفته یا در مورد گفتگو بی علاقه هستید. به جای این کار، دست‌هایتان را روی میز قرار داده و بی‌قرار نباشید.
دکتر جان مولیدور و باربارا پاروس در کتابشان “مصاحبه خیلی خوب” پیشنهاد می‌کنند کف دست‌هایتان را در طول مصاحبه نشان دهید-چون این ژست نشان از صداقت است – یا سرانگشتان‌تان را به هم قفل کنید. این کار اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد.

۴- داشتن ژست‌های بد

آقای رِیمن در وب سایت Business Insider گفته: شما باید همیشه از ژست‌های خود آگاه باشید.
او می گوید : مردم تصور نمی‌کنند که مصاحبه شغلی از اتاق انتظار شروع می‌شود، امّا همینطور هست . پس در اتاق انتظار روی صندلی‌تان لم ندهید. برای اینکه فردی با اعتماد به نفس به نظر بیایید، باید صاف نشسته یا بایستید، گردن‌تان کشیده باشد، گوش‌ها و شانه‌ها متوازن بوده و سینه‌ها کمی جلوتر باشند.
او توضیح می‌دهد: این وضعیت کنش‌های شیمیایی در مغز را تغییر می‌دهد و احساس قوی‌تر و با اعتماد به نفس  تر بودن می‌کنیم و ظاهری قابل قبول، قوی و سرزنده ارائه می‌دهیم.

زبان بدن
زبان بدن

۵- در جایشان خیلی ناآرام هستند

رِیمن می‌گوید: بازی با موها، لمس صورت یا هر نوع دیگری از ناآرامی می‌تواند یکی از دلایل حواس در مصاحبه شما باشد. همچنین نشان دهنده فقدان قدرت است.

۶- حالت دست به سینه داشتن

این ژست به مصاحبه کننده خواهد گفت که شما راحت و خودمانی نیستید.
“پَتی وود” یک متخصص زبان بدن می‌گوید: همیشه وقتی در حال صحبت هستید دست‌هایتان را در معرص نمایش قرار دهید. وقتی یک شنونده نمی‌تواند دست‌های شما را ببیند، به این فکر می افتد که شاید چیزی را پنهان میکنید و برای این اینکه صادق و معتبر به نظر بیایید، بازوهایتان را از هم باز کرده و دست‌هایتان را نشان دهید.

زبان بدن
زبان بدن

۷- آنها با موهایشان بازی کرده یا صورت‌شان را لمس می‌کنند.

رِیمن کارشناس زبان بدن می گوید: وقتی به صورت یا موهایمان دست می‌زنیم، به این خاطر است که نیاز به آرام کردن خودمان داریم.
این پیامی است که می‌خواهید به مصاحبه کننده بفرستید؟

۸- دست‌ دادن ضعیف

کولین شاو کارشناس دیگر زبان بدن توضیح می‌دهد: دست دادن ضعیف ممکن است به مصاحبه کننده بگوید که شما عصبی، خجالتی و فاقد اعتماد به  نفس هستید.
به طور ایده‌آل، دست‌های شما باید ثابت و محکم و نه بی جان و بی حال باشند.
وود می‌گوید: راز یک دست دادن خوب ارتباط و لمس کف دستهاست. انگشتان‌تان را قفل کرده و میزان فشار مناسبی داشته باشید.

زبان بدن
زبان بدن

۹- از حرکات دست ، زیادی استفاده می‌کنند.

لبوویتز می‌نویسد: استفاده از دست‌ها برای نشان دادن برخی از نکات مهم اشکالی ندارد. در واقع پژوهش‌ها این نتایج را نشان میدهند که بی‌حرکت بودن طولانی مدت دست‌ها حس سردی را منتقل می‌کند.
مطابق گفته مولیدور و پاروس: اتکا زیاد به حرکات دست می‌تواند باعث حواس پرتی شود. او می‌گوید شما باید خودتان را در یک مصاحبه شغلی تصور کنید نه تست هنرپیشگی تئاتر.

۱۰- دست دادن خیلی محکم

رِیمن توضیح می‌دهد: افراد تمایل دارند برای نشان دادن شخصیت مسلط‌شان دست‌های مصاحبه‌کننده را محکم بگیرند، امّا این حرکت به مصاحبه کننده می‌گوید که شما نیاز به احساس قدرت دارید، دست دادن باید بیشتر طبیعی باشد.
و نکته مهم و آخر اینکه به عنوان یک داوطلب، باید همیشه منتظر بمانید تا اول از همه مصاحبه کننده دست‌هایش را دراز کند.

زبان بدن
زبان بدن

منبع: businessinsider

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *