0
02143000313

مدیریت زمان و انرژی در کارآفرینان جوان

اگر اغراق نکرده باشیم، مهمترین منابعی که کارآفرینان جوان در ابتدای کارشان در اختیار دارند نه پول و نه سرمایه است ، بلکه زمان و انرژی است. ما می‌توانیم سه حالت را در نظر بگیریم. در ابتدا شما به عنوان یک جوان زمان و انرژی دارید ولی پول ندارید.

به مرور که سن‌تان بیشتر می‌شود و به میانسالی نزدیک می‌شوید شاید دیگر زمان کافی در اختیار نداشته باشید ولی انرژی و پول کافی پس‌انداز کرده باشید. حالا اگر به سنین بالاتر و پیری برسید قطعاً دیگر انرژی کافی نخواهید داشت ولی در عوض زمان و پول کافی دارید. به نظر ما بهترین حالت همان حالت اول یعنی جوانی است که زمان و انرژی زیادی در اختیار دارید و می‌توانید به اهداف کارآفرینانه‌تان با قدرت هر چه تمام‌تر برسید. ولی نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر این انرژی و زمان به درستی مدیریت نشود ممکن به هدر رفته و دیگر در آینده و با افزایش سن‌ آنها را در اختیار نداشته باشید.

مدیریت زمان و انرژی در کارآفرینان جوان

در ادامه با سمینارما همراه باشید تا راهکارهایی برای مدیریت زمان و انرژی به شما ارائه دهیم. امیدواریم برای شما مفید باشد.

۹ راهکار موفق برای مدیریت زمان

معمولاً کارآفرینان و صاحبان کسب و کار از این‌که بیش از حد برای مدیریت شرکت‌شان وقت می‌گذارند و برای توسعه‌ی آن وقت کافی ندارند گلایه می‌کنند. تحقیقات جدید روی این مسأله تاکید می‌کند که این مشکلی ساختاری است؛ در یکی از این پژوهش‌ها تقریباً سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که زمان صرف شده برای تطبیق هزینه‌هایشان آنها را از پرداختن به مسائل کلیدی باز می‌دارد. در یک تحقیق دیگر پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که تا ۴۰ درصد وقت آنها صرف کارهایی می‌شود که ارتباطی به رشد کسب و کارشان ندارد.
کمی سرمایه‌گذاری در وقت و استفاده از فناوری می‌تواند همه‌ی این درصدها را دگرگون کند و به صاحبان کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان توانایی تمرکز انرژی‌شان را بر روی فرصت‌های رشد هدیه دهد. اگرچه شروع این کار ممکن است کمی دلهره‌آور به نظر بیاید، ولی با پیروی از یک سری اصول و برنامه‌های مناسب می‌توان بدون دلهره به نتیجه لازم دست پیدا کرد. محصولات و ابزارهای خود-استفاده (self-serve) بسیاری برای کمک به کارآفرینان وجود دارد که به راحتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده مناسب از زمان یکی از کلیدی‌ترین ابعاد موفقیت یک کارآفرین است. در زیر ۹ پیشنهاد که کارآفرینان جوان می‌توانند برای مدیریت زمان در کارآفرینی استفاده کنند ارائه شده‌است:


۹ درسی که کار‌آفرینان موفق آرزو می‌کنند کاش زودتر می‌شنیدند


۱٫ روزتان را به درستی شروع کنید. برای شروع روزتان عجله نکنید. چند دقیقه آرام نشسته و افکارتان را جمع و جور کنید. به خاطر داشته باشید که چه چیزی برای شما اهمیت دارد و خودتان را از نظر درونی برای ملاقات با هر آنچه روزتان برای شما به ارمغان خواهد آورد آماده کنید.
۲٫ برای کارهایی که می‌خواهید انجام دهید برنامه داشته باشید. یک سری اهداف معقول برای کارهایی که قادرید در آن روز انجام دهید داشته باشید.
۳٫ وظایف بزرگتر را به واحدهای کوچک و معقول‌تر تقسیم کنید. با نگاه کردن به وظایف بزرگتر احساس دستپاچگی و ناامیدی خواهید کرد. و حتماً دقت کنید، چون این کار می‌تواند شما را از انجام سایر کارهایی که برای موفقیت نیاز دارید باز می‌دارد.
۴٫ وظایف‌تان را اولویت‌بندی و انجام کارهای غیرضروری را رها کنید. تصمیم بگیرید بهترین ترتیب انجام کارها چیست، چه کارهایی برای انجام آنها نیاز دارید و کدام موارد را می‌توانید فراموش کنید. این شاید به این معنی باشد که به دیگرانی که از شما می‌خواهند کاری که زمانش را ندارید را برایشان انجام دهید “نه” بگویید.
۵٫ اگر امکانش وجود دارد تقسیم کار کنید. برای مثال می‌توانید یک گروه تشکیل دهید. لزومی به استخدام افراد در ابتدای کار نیست. به سادگی می‌توانید از دوستان نزدیک و اعضای خانواده‌تان استفاده کنید. می‌توانید کارهایی که در آن خوب هستند را به آنها بسپارید، در این صورت وقت کافی برای انجام کارهایی که دوست دارید و انرژی خلاقه بیشتری به شما می‌دهد را در اختیار خواهید داشت.
۶٫ زمانی برای غذا خوردن، ورزش و تعاملات اجتماعی اختصاص دهید. قبل از اینکه خسته شده و دست از انجام کاری که دوست دارید بردارید، زمانی برای انجام کارهایی که باعث کامل شدن زندگی‌تان می‌شوند اختصاص دهید.
۷٫ گاهی خودتان را مجبور کنید تا برای استراحت، زمان اختصاص دهید. گاهی مجبوریم برای کامل شدن کاری سر موقع مقرر خیلی سخت کار کنیم. یا انگیزه کافی برای کار کردن تا پاسی از شب را داشته باشیم. این خیلی خوب است. ولی همه ما می‌دانیم که این روند را نمی‌توانیم برای همیشه حفظ کنیم. حتی اگر مجبور بودید به خودتان فشار بیاورید تا  زمانی برای استراحت اختصاص دهید، حتماً این کار را انجام دهید.
۸٫ قانون ۱۰ دقیقه را تمرین کنید. همه ما با وظایفی روبرو هستیم که از انجام آنها وحشت داریم. از شروع کردن آنها طفره رفته و ما را در حالت اضطراب نگه می‌دارند که در نهایت انرژی ما را میخورند. قانون این است که فقط ۱۰ دقیقه روی آنها کار کنید. این کار را چند بار در طول روز انجام دهید تا در پایان روز آن را به طور کامل انجام داده و نفس راحتی بکشید.
۹٫ هر روزتان را با برنامه‌ریزی برای روز بعد به پایان ببرید. سریعاً لیستی از کارهایی که نیاز دارید روز بعد انجام شوند تهیه کنید. با این کار دیگر مجبور نیستید برای به خاطر آوردن کارهایی که روز بعد باید انجام دهید تلاش بیهوده کنید.


اینفوگرافیک: ۲۰ توصیه کارآفرینان موفق که حتما باید بدانید


در ادامه قصد داریم شما را با ۱۰ راهکار مدیریت انرژی برای استفاده بهتر از روزتان آشنا کنیم.

۱۰ راهکار مدیریت انرژی برای کارآفرینان جوان

عوامل بسیاری می تواند موجب از دست رفتن انرژی بدن شما شود اما روش های متعددی نیز برای افزایش سطح انرژی بدن شما در زمانی که انرژی تان به اتمام رسیده و تمرکز کردن برایتان دشوار شده است، وجود دارد.یک راه افزایش دهنده انرژی، حفظ آب بدن است اما نیازی نیست که شما به سراغ کافئین بروید. در ادامه چند روش انرژی زای طبیعی و ساده به شما ارائه می شود. این چند روش انرژی افزای طبیعی، موتور بدن شما را در کل روز روشن نگاه می دارند:
۱٫ با خدا ارتباط برقرار کنید. این کاری است که باید در ابتدای روز انجام دهید. خداوند بزرگترین منبع انرژی است. دعا کنید و از خداوند برای نعمت هایی که به شما داده است شکرگذار باشید .
۲٫ نگرش مثبت داشته باشید. افکار منفی انرژی شما را میخورند. افکار مثبت به شما انرژی می‌دهند. نگرش چیزی نیست که یکدفعه اتفاق بیافتد، بلکه شما انتخاب می‌کنید. حتی در شرایط سخت هم می‌توانید داشتن نگرش مثبت را انتخاب کنید. چه خوب و چه بد، نگرشها می‌توانند تاثیرات مستقیمی روی انرژی شما داشته باشند.
۳٫ مواظب حرف‌هایی که از دهانتان خارج می‌شود باشید. مشخصاً افکار شما روی حرف و اعمالتان تاثیر می‌گذارد. امّا گاهی تصادفاً و از روی عادت حرف‌هایی می‌زنیم که ثاثیر بدی روی ما می‌گذارند.
وَ قَالَ [علیه السلام] الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ.
و درود خدا بر او، فرمود: انسان زیر زبان خود پنهان است.
۴٫ مغزتان را تغذیه کنید. مغزتان را با استفاده از محتوای تازه تغذیه مداوم  و تحریک کنید. بیشتر مطالعه کنید. برخی از افراد بهانه می‌آورند که وقت کافی برای مطالعه کردن ندارند. وقتی در زندگی آنها کمی کنکاش می‌کنیم، متوجه می‌شویم روزانه ۲ ساعت برای تلویزیون وقت صرف می‌کنند. شما نمی‌توانید از خواندن صرف نظر کنید. اگر می‌خواهید رشد کرده و انرژی بیشتری کسب کنید باید مطالعه کرده و مغزتان را تغذیه کنید.


هفت ویژگی مخرب که کارآفرینان باید آنها را کنار بگذارند + ویدئو


۵٫ هر روز ورزش کنید. فکر می‌کنم ورزش یکی از مهمترین چیزهایی است که می‌تواند تغییرات زیاد ایجاد کرده و احساس انرژی بیشتری کنید. شاید کمی پارادوکسیکال باشد. شما با خودتان فکر می‌کنید، خب، من انرژی کافی برای ورزش کردن ندارم یا خسته هستم. و اگر ورزش کنم، حتی خسته‌تر هم می‌شوم. این فکر اشتباه است. ورزش منظم انرژی شما را بیشتر از هر چیزی دیگر که قادر به انجامش هستید افزایش می‌دهد. ورزش قلب شما را تحریک کرده و اکسیژن بیشتری به خون‌تان وارد می‌شود. در نتیجه سطح انرژی شما بیشتر می‌شود. وانگهی، وقتی ورزش می‌کنید وزن‌تان کاهش یافته و چربی‌های اضافه‌ای که انرژی شما را مصرف می‌کنند از بین می‌روند.
۶٫ نوشیدن آب به مقدار زیاد. چقدر؟ گروهی می‌گویند روزانه بدن انسان به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد و گروهی نیز مقدار بیشتر در روز و گروه دیگری مقدار کمتری را پیشنهاد می‌دهند. آب یکی از منابع تجدید انرژی است. اگر در بدنتان احساس خشکی و پژمردگی دارید، آب بنوشید. از دست رفتن آب بدن شما را خسته و کم‌توان می‌کند. همچنین نوشیدن آب کافی به قلب کمک می‌کند تا خون را با کارایی بهتری پمپاژ کند. علاوه بر این نوشیدن آب در کمک به انتقال اکسیژن و دیگر مواد مغذی به سلول‌های بدن موثر است.
۷٫ استراحت کافی داشته باشید. بیشتری افرادی که من می‌شناسم به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند. هر کس نیاز متفاوتی دارد، ولی بیشتر بزرگسالان به هشت ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند. افراد زیادی هم هستند با ۵ یا ۶ ساعت خواب هم سرحال می‌شوند. وقتی به اندازه کافی استراحت نکرده باشید همه جور اتفاق بد برای شما اتفاق خواهد افتاد. بدخلق می‌شوید. توانایی شما در کنترل استرس کاهش می‌یابد و مطابق برخی پژوهش‌ها شاید اضافه وزن هم پیدا کنید. وقتی استراحت کافی نداشته باشید احتمالاً مریض خواهید شد و این قطعاً انرژی شما را هدر خواهد داد.
۸٫ غذاهای پر انرژی بخورید. منظور نوشیدنی های انرژی زا نیست زیرا نوشابه های انرژی زا در عین تامین انرژی سریع می توانند به محض به اتمام رسیدن اثرشان شما را از پا بیندازند. به جای نوشابه های انرژی زا از مواد غذایی پرانرژی حاوی ویتامین و مواد معدنی ضروری بدن استفاده کنید. ویتامین B۱،B۲ و B۶ می توانند به بدن شما در تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی کمک کنند.
مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه B که مانند یک نوشابه انرژی زا عمل خواهند کرد شامل ماست، غلات کامل و تخمه آفتاب گردان است. مواد معدنی موجود در آجیل، غلات کامل و فراورده های لبنی با کمک به سوخت و ساز بدن نیز انرژی را افزایش می دهند.
۹٫ بخندید. خندیدن باعث ارتقای روحیه و کاهش تنش می‌شود، سرعت گردش خون را بالا می‌برد، گرفتگی عضلات را از بین می‌برد، راحت‌تر نفس می‌کشید، اکسیژن زیادی به مغز می‌رساند و شادابی را به ارمغان می‌آورد. پس یک فیلم طنز تماشا کنید، وقایع خنده دار (بدون مسخره کردن دیگران) را تعریف کنید و بخندید.
۱۰٫ از افرادی که انرژی شما را کم می‌کنند دوری کنید. بیایید کمی صادق باشیم. برخی از روابطی که ما داریم سمّی هستند. عده از افراد بسیار منفی هستند و مثل یک غول انرژی ما را می‌خورند. مطمئناً باید دوروبر خودمان را با افراد مثبت پر کنیم تا سطح انرژی‌مان همیشه بالا باشد. ما هم باید چنین تاثیری روی دیگران داشته باشیم.

نظر شما چیست؟
لطفاً در کامنت‌ها ما را با نظرات خود آشنا کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *