0
02143000313

چرا ما جذب افرادی که اختلال شخصیت خود شیفته دارند می‌شویم؟

چرا ما جذب افرادی که اختلال شخصیت خود شیفته دارند می‌شویم؟

ویژگیهای افراد دچار اختلال شخصیت

اگر شما به خاطر فرار از تنهایی، وارد ارتباط با افراد نابهنجار و غیرنرمال می‌شوید، احتمالا فردی وابسته به دیگران هستید.این مقاله مفید را برای شما تهیه کرده ایم تا از این بیماری نجات پیدا کنید و به زندگی سالم خودتان ادامه دهید . ویژگیهای فریبنده افراد دچار اختلال شخصیت تنها با گذشت زمان و ظاهر شدن رفتارهای مغایر و عجیب در آنها برملا می­ شود. پس اجازه دهیم بخشهای مختلف شخصیت او را ببینیم. وقتی قصد برقراری ارتباط با کسی را دارید، به خود فرصت کافی داده و عجله نکنید (حتی اگر او شما را در فشار قرار دهد). قوۀ تشخیص خود را به کار انداخته و احتیاط لازم را به خرج دهید، دیگر احتمال اینکه رفتارهای غیر طبیعی طرف مقابل شما را ناراحت و بهت زده کند بسیار کم خواهد شد.

خوشمان بیاید یا نیاید، ما خودمان شریک های زندگیمان را انتخاب میکنیم (البته به جز ازدواج های اجباری). گاهی اوقات متوجه میشویم که ما بارها و بارها عاشق کاراکترها و شخصیتهای یکسانی میشویم. منبع

اختلال شخصیت
اختلال شخصیت

چرا جذب افراد با اختلال شخصیت می‌شوم؟

به خاطر اینکه آنها اصولاً چشمگیر هستند، داشتن زیبایی قدرت و شهـرت بیکران، باعـث جـذب ما به این افـراد است. احساس می‌کنیم آنها افرادی کـارآمد هستند. جذب اعتمـاد به نفس و عـزّت نفس بالای آنها می‌شویم. شناختن چهره واقعی او در اوایل سخت است. در درون دوست داریم با یک رابطه، تحت کنترل واقع شویم. به دلیل اینکه، او رهبری شما را بر عهده می‌گیرد و دیگر مسئولیتی در کنار او ندارید و می‌توانید به او تکیه کنید، جذب او می‌شوید. شاید دنیـا را از دیدگاه او ببینید و خود را با او تطبیق دهید. شاید آموخته‌اید که وظیفه شما تنها خدمت به دیگران و نادیده گرفتن نیازهای خودتان است. احساس کنید در کنار او شما ارزش خاصی ندارید و بخواهید برای جلب توجه خود از حیطه ی قدرت او استفاده کنید.

اگر شما به خاطر فرار از تنهایی، وارد ارتباط با افراد نابهنجار و غیرنرمال می‌شوید، احتمالا فردی وابسته به دیگران هستید. فراموش نکنید اگر ما عزت نفسمان پایین باشد، وقتی با دیگران رابطه برقرار می‌کنیم، مدام از این مساله می‌ترسیم که مبادا ما را تایید نکند. حتی اگر این رابطه، رابطه‌ای باشد که امتیاز خاصی برایمان نداشته باشد ولی خودمان را مجبور می‌کنیم که از بسیاری از نیازها، خواسته‌ها و آرزوها و حقوق فردی بگذریم. اگر چنین چیزی در مورد شما صدق می‌کند زمان آن رسیده که به یک فرد مختصص مراجعه کنید.دلیل دوم این است که شما می‌خواهید خلاء درونی خود را توسط فرد مقابلتان پر کنید. بارها مراجعینی را دیده‌ام که در همان برخورد اول با یک فرد دچار اختلالات شخصیت متفاوتی وارد رابطه شده‌اند چون احساس می‌کردند این فرد دارای ویژگی‌های خیلی خاصی است که خود دارای آن ویژگی نیستند. همه ما حداقل در برخورد اول جذب چیزی می‌شویم که خود آن را نداریم. اگر شما فردی محتاط و محافظه‌کاری هستید احتمال جذب فردی شجاع و ماجرا می‌شوید. اگر شما فردی بسیار برونگرا باشید به احتمال زیاد، فردی ساکت و محجوب شما را شیفته خود می‌کند یا اگر شما خشک و رسمی هستید دوست دارید با فردی که بی‌خیال و خودمانی است، ارتباط بگیرید.

اختلال شخصیت
اختلال شخصیت

زندگی مشترک با افراد خودشیفته چگونه است؟

نقایص و ایرادات شما را بارها و بارها به شما گوشزد می‌کند. نمی‌تواند رابطه عاطفی دو سویه برقرار کند. عطش سیری ناپذیری نسبت به تعریف و تحسین دارد. او می‌خواهد همواره نیازهای خودش بر همسرش در اولویت باشد. اگر نیازهای او را در اولویت قرار ندهید، با قهر و خشمگین بودن او مواجه می‌شوید. بر این باور است که او را درک نمی‌کنید. همواره به روحیات و علایق خود توجه می‌کند. انتظار دارد با او برخورد ویژه‌ای داشته باشید. برای رسیدن به نیازهایش از همسرش و دیگران سوء استفاده می‌کند.
او حتی نسبت به همسر و فرزندانش حسادت می‌کند و اگر برتری آنها از او ثابت شود انتقاد می‌کند و یا می‌گوید شانس آوردی. کاملاً فردی خود محور است. غرور و تعصب او در چشم دیگران مسلم است.

زندگی مشترک
زندگی مشترک

زمان ترک رابطه با افراد خودشیفته چه زمانی است؟

زمانی که شما به شدت از نظر روحی افت کرده‌اید. زمانی که متوجه می‌شوید او به فکر شما و برآورده ساختن نیازهای شما نیست. زمانی که احساس می‌کنید اعتماد به نفس و عزّت نفس شما کاهش یافته است. بسیاری از افراد از ترک این افراد اجتناب می‌کنند و احساس گناه دارند اما نباید خودتان را مسئول مشکلات فرد کنید. فکر نکنید که بدون شما نمی‌تواند زندگی کند و اگر او را ترک کنید، کار غیراخلاقی انجام داده‌اید. این دلایل کاملا غیرمنطقی است و مسلما اختلال شخصیت در این افراد سال‌ها قبل از آشنایی شما بوده و با ترک شما نیز همچنان وجود دارد. شما مسئول این افرد نیستید.

خود را هم سرزنش نکنید که باید از همان ابتدا این اختلال را تشخیص می‌دادید. تشخیص اختلال شخصیت توسط افراد عادی بسیار مشکل است و بعد از برهه‌ای از زمان این خصوصیات خود را نشان می‌دهد. حتی افراد متخصص بعد از چند جلسه مشاوره متوجه این خصوصیات می‌شوند. اگر قصد دارید رابطه‌تان را با فردی که دارای اختلال شخصیت است پایان دهید اما دچار احساس گناه و شرمندگی می‌شوید بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص مربوطه مراجعه کنید و درصدد این باشید که هر چه زودتر این رابطه آسیب‌زا را به پایان برسانید.

اختلال شخصیت
اختلال شخصیت

سوالات متداول

چرا جذب افراد با اختلال شخصیت می‌شویم؟

به خاطر اینکه آنها اصولاً چشمگیر هستند، داشتن زیبایی قدرت و شهـرت بیکران، باعـث جـذب ما به این افـراد است. احساس می‌کنیم آنها افرادی کـارآمد هستند. جذب اعتمـاد به نفس و عـزّت نفس بالای آنها می‌شویم.

آیا با افراد خودشیفته میتوانیم زندگی کنیم ؟

این افراد اصولا نقایص و ایرادات شما را بارها و بارها به شما گوشزد می‌کند. نمی‌تواند رابطه عاطفی دو سویه برقرار کند. عطش سیری ناپذیری نسبت به تعریف و تحسین دارد. او می‌خواهد همواره نیازهای خودش بر همسرش در اولویت باشد. اگر نیازهای او را در اولویت قرار ندهید، با قهر و خشمگین بودن او مواجه می‌شوید.

چه زمانی میتوانیم رابطه خود را با افراد خودشیفته قطع کنیم ؟

زمانی که شما به شدت از نظر روحی افت کرده‌اید. زمانی که متوجه می‌شوید او به فکر شما و برآورده ساختن نیازهای شما نیست. زمانی که احساس می‌کنید اعتماد به نفس و عزّت نفس شما کاهش یافته است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *