0
02143000313

بازار هدف اپل، قاتق نان یا قاتل جان؟

بازارهدف گسترده تر ؛ قاتق نان یا قاتل جان؟

روزگاری را به خاطر بیاورید که بازارهدف اپل محدود بود ، شعار اپل این بود ؛ بازارهدفی کوچک اما هدفمند ! مشتری اپل با  این برند همراه می شد حتی  زمانی که محدودیت ها بسیار تعیین کننده بودند .  محدودیت هایی مثل نداشتن راه ارتباطی با تلفن های هوشمند دیگر و یا سیستم عاملی عجیب و غریب و انحصاری!

بازار هدف اپل

اما چرا مصرف کننده نهایی اپل با این توجه به این محدودیت ها با او همراه می شد؟
پاسخ مشخص است ؛ حس تمایز و انحصار طلبی.

برای مثال آیفون را در نظر بگیرید ! آیفون گوشی لوکسی نیست اما ویژگی های منحصر به فردش ، سبک زندگی افراد را بهبود می بخشید. مصرف کننده اگر از ابتدای مسیر کمی تاب می آورد ، وارد دنیای متفاوتی می شد که سیستم عامل های دیگر ، توانی برای رقابت با آن نداشتند. یک فضای منحصر به فرد،یک طراحی منحصر به فرد و یک کارایی منحصر به فرد.
تمام این ها حس انحصار طلبی افراد را ارضا میکرد. اپل همه بازار را نمی خواست،گوشه بازاری را برای خود پیدا کرد که هر روز افراد بیشتری به آن ملحق می شدند.
در حقیقت این افراد هر روز سبک زندگی خود را بیشتر به سمتی که اپل دیکته می کرد ، سوق می دادند. فرمول ساده بود : برای داشتن اپل لازم است که تکنولوژی را بشناسید و پول خرید آن را داشته باشید.
این بازار هدفی بود که جابز فقید به راحتی به آن دست یافته بود. در حقیقت او از روی نقشه های راهنما نقاط ضعف را شناسایی کرده بود و برای پر کردن آن ها برنامه خودش را داشت. جابز همه را نمی خواست ، بلکه او تصاحب کردن همین خلا را طلب می کرد. اما با فقدان جابز اپل وارد مسیر جدیدی شد که این مسیر شاید برایش ، گران تمام شود ، شاید به همان گرانی که نوکیا تاوان آن را داد. نوکیا هم سعی میکرد برای همه طیف های بازار محصول ارائه دهد و این سرآغاز شکست این سازمان سنت گرا بود. اما اپل و مشخصا آیفون کجا ها به پای خود شلیک کرده یا می کند؟
 

۱-ارائه آیفون ۵C :

این محصول ارزان قیمت تر به بازار ارائه شد تا بازار هدف میانه را هدف قرار دهد ، گوشی محکم و جان سختی که بازار هدف آن مهندسین و اهل فن بودند که در کار با امنیت بالاتری از ان کار بکشند ، اما آیا این طرح با استراتژی های استیو جابز هم خوانی داشت! آیا این استراتژی مورد نظر اپل بود ( کامل شده این طرح را با آزمون وخطای مناسب،بعدها کمپانی کاترپیلار ارائه داد که با توجه به نقض قانون توسعه خط در بازاریابی در حال تجربه شکست است )
جک تروت و ال ریس در کتاب مرجع قوانین بازاریابی اعتقاد دارند که بزرگترین اشتباه سازمانی ، تولید هر محصولی برای هر بازار هدفی است ! (رجوع کنید به سرگذشت نوکیا)


شاید از این مقاله خوشتان بیاد :واقعیت های باورنکردنی استراتژی های بازاریابی استیو جابز که فراموش شد


۲- ارائه آیفون اس. ای

واقعا آیفون ۵ اس باید به بازار بر می گشت؟
این گوشی به عنوان شاهکار هنری اپل مورد توجه بود ، این اوج بلوغ طراحی بود ، بی نقص ، زیبا و کامل ، اما کوچک .
اما آیا باید موستانگ ۱۹۷۳ باز هم به بازار ارائه شود؟ ان هم بدون تغییرات سخت افزاری؟ اس.ای دقیقا نُت به نُت همان ۵ اس بود که با تغییرات نرم افزاری پا به بازار گذاشت !
اما چرا؟
دقیقا به همان دلیلی که ۵C به بازار آمد ، اما این بار گُم تر از سابق  فقط برای جذب بازار هدف کم بضاعت تر. اما این مورد کاملا با نفس خرید آیفون در تضاد است. ایفون گوشی منحصر به فردی است که کمترین تغییر در هزینه را نمی پذیرد. اما اپل به نظر می رسد بازهم این استراتژی عجیب خود را تکرارخواهد کرد.
آیفون لیدر بخشی از گوشه بازار است که رفتار مصرف کننده خاص خود را دارد و وقتی می خواهد رفتار مصرف کننده های دیگر را نیز به سمت خود بکشد،همیشه تجربه بدی داشته.
این همان دلیلی است که اپل را بیش از پیش به کسب و کاری شخصی مبدل می نماید.

 

۳- از بین رفتن رسم توقف تولید (Discontinued)

اپل چند سالی است که تولید نسل پیشین آیفون را متوقف نمی کند ، همین باعث شده در بازارهای مختلف قیمت های مختلفی داشته باشد .
اما جابز فقید که نابغه بازاریابی بود ، دقیقا وقتی اولین آیفون نسل جدید از خط خارج می شد،خط تولید نسل قبل را به خاطره ها می سپرد. اما آیا باید این خط تولید متوقف شود یا ادامه پیدا کند. به نظر میرسد اپل این روزها دائما دست به ترکیب تیم برنده می زند و آزمون وخطاهایی را پشت سر می گذارد که در حد ارزشمند ترین (لااقل یحکی از ارزشمند ترین ) لوگوهای دنیا نیست.

 

مقاله از : استاد مهدی دادفر

اینفوگرافیک جذابی از زندگی خالق اپل ، استیو جابز در یک نگاه

[yt_buttons type=”none” style=”bubbles” link=”https://www.seminarema.com/images/Content/biographies/steve-jobs-infograpic-bio.jpg” target=”_blank” color=”#FFFFFF” background=”#ef2d46″ icon=”icon: upload” icon_right=”” subtitle=””radius=”25px” animated_icon=”no” size=”lg” full=”no” center=”yes” ] برای دانلود کامل اینفوگرافیک کلیک کنید [/yt_buttons]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *