0
02143000313

واقعیت های باورنکردنی استراتژی های بازاریابی استیو جابز که فراموش شد

قطعا همه ما با استیو جابز آشنا هستیم، شاید برخی شخصیت او را نشناسیم اما در هر صورت میدانیم که استیو جابز مرد مشهور و بسیار موفقی ست که سخنان و تجربیاتش همواره در حال بررسی و آموزش است در اینجا قصد داریم تا استراتژی های بازاریابی استیو جابز را برای شما ارائه کنیم. آدام لاشینسکی در تحقیقی استراتژی های بازاریابی اپل را به دنیا ارائه کرد .  تحقیق او حدود  ۱۵سال به درازا کشید . در این مقاله تلاش می کنیم که ببینیم آیا سیاست های اپل با استراتژی های افزاینده استیو جابز انطباق دارد یا نه؟

استراتژی بازاریابی استیو جابز

 

۱- آیا هنوز هم طراحی همه چیز است؟

برای استیو جابز طراحی ، منشا تمام تفاوت ها بود . بزرگترین مزیت انحصاری موجود برای سازمان اپل ، حالا تبدیل شده است به یک عادت شبیه به سازمان های دیگر .
حالا دیگر طراحی برای اپل یک مزیت رقابتی است برای نفوذ به بازار و تلاش برای حفظ  سهم بازار نه مزیتی انحصاری برای تسخیر بازار!
 حالا دیگر طراحی منشا تفاوت ها نیست و شاید بتوان از روی کالا های دیگر نسخه برداری کرد ( اگر نگوییم کپی کاری)  نمونه مشهور این امر طراحی سه نسل اخیر ایفون است،ایا قبلا در ویترین موبایل فروشی ها آن ها را ندیده بودید ؟
 ( دو گوشی بالا یک نسل نه،دونسل با هم فاصله دارند )
طراحی انحصاری سازمان برای طلایه دار بودن ، دیگر مفهوم خاصی ندارد ، اصلا چرا باید به صورت    هنگفتی پول خرج طراحی کرد ، وقتی میتوان نت برداشت؟ آن هم حالا که سهم بازار خوبی در اختیار اپل است. نگاهی بیاندازید به آیفون ۴! آیا اگر جابز فقید زنده بود ، آیفون ۵-۶-۷ حال طراحی امروز را داشتند یا اینکه می توانستند طراحی سازمان را تداعی کنند؟

 
۲- آیا محصول هنوز هم همان بازاریابی است؟

زمانی اپل با طراحی محصول طلایه دار بی چون و چرا بود،نیازی به صرف هزینه برای ایجاد بازارهای جدید نبود،چرا که محصول برای خودش بازاریابی می نمود. در حقیقت این نوع بازاریابی را در محصولاتی مانند رولکس،مرسدس،بوگاتی و برندهای فوق لوکس شاهد هستیم ولی چرا اپل نمی تواند این بُعد را برای خود نگه دارد؟
 چون اپل یک محصول تکنولوژیک نیمه لوکس است نه یک کالای تمام لوکس(هرچند که برندهای لوکس نیز به این بعد باید توجه کامل داشته باشند)

 

۳-ایا هنوزهم طراحی برای مردم انجام میشود؟

پاسخ این پرسش بسیار واضح است:
“نه”
اپل زمانی کیفیت را همراه با تکنولوژی و طراحی ارائه میداد ، اما اکنون چه؟
به نظر می رسد که اپل نه تنها دیگر فراتر از سلیقه مردم طراحی نمی شود ، بلکه بسیار زورگویانه تلاش می کند تا عقیده خود را به بازار تحمیل نماید . گاهی این تداعی پیش می آید که فلسفه اپل این شده
“همین که هست”!!!
 

۴- ایا هنوز هم اپل با اعتقادی راسخ طراحی می شود؟

این تنها آیتمی است که اپل هنوز هم آن را به شدت رعایت می کند . اپل هنوز هم قاطعانه و با اعتقاد راسخ طراحی میشود اما با یک فرق بزرگ:
“زمان جابز فقید اپل با اعتقادی راسخ و به درستی طراحی می شود و حالا با اعتقادی راسخ اشتباه طراحی می شود!


شاید از این مقاله خوشتان بیاد : پرسش‌ های عجیبی که بهترین شرکت‌ های آمریکایی در مصاحبه‌ کاری می پرسند


۵-راز داری

گویی اپل این روزها سیستم بازتری شده و دیگر ابهامی ندارد. همیشه پیش از ارائه هر محصولی گمانه زنی های زیادی انجام می شد برای حدس زدن طراحی اپل ، اما امروز دیگر چنین نیست، مشخص نیست که اپل رازداری زمان جابز را از دست داده است یا اینکه به راحتی قابل پیش بینی شده!!!
 

۶- آیا اپل هنوز هم نسبت به درآمدش بی تفاوت است؟

رویکردِ جابزی  اپل ، بیتفاوتی به در آمد بود،حالا پس از فقدان جابز آیا می توان متصور شد که اپل این روزها هم نسبت به درآمد بی تفاوت است؟
رویکرد اپل این بود که اگر عاشق کسب وکار خود باشید،ثروت نیز به دنبال شما خواهد گشت،اما اپل این روزها بیشتر در پی ایجاد ارزش افزوده برای لوگوی خود است و می کوشد به هر نرخی که شده سهم بازار بیشتری را نسبت به رقبای خود داشته باشد. حفظ ارزش لوگو با رویکرد “همین که هست” به نظر می رسد در میان مدت کار دست اپل خواهد داد!

 

۷-اپل هنوز هم بهتر از مصرف کننده نهایی نیاز او را می شناسد؟

اپل در زمان جابز بهتر از مصرف کننده نهایی می توانست نیاز های او را پیش بینی کند. مثال هایی مانند آیپد،آیپاد(تبلت)،موس و … نشانگر این مطلب است،اما رویکرد جدید اپل چیست؟
“اپل واچ”
ایا اپل واچ بهتر از مصرف کننده می دانست که او به چه چیزی نیازمند است؟
به نظر میرسد که هزینه هایی که از راه انجام ندادن تبلیغات پس انداز می شدند ، حالا واقعا باید صرف تحقیق و توسعه ( ار.اند.دی) گردد ، و اپل نیازمند جستجو های بیشتری برای بازگشت به استراتژی های گذشته است !
به این ترتیب اپل باید تغییر استراتژی داشته باشد تا به رویکرد جابزی خود برگردد، وگرنه نمی توان انتظار داشت که راه سونی ،نوکیا و یاهو برای اپل هم تکرار نشود.

مقاله از : استاد مهدی دادفر

اینفوگرافیک جذابی از زندگی خالق اپل ، استیو جابز در یک نگاه

[yt_buttons type=”none” style=”bubbles” link=”https://www.seminarema.com/images/Content/biographies/steve-jobs-infograpic-bio.jpg” target=”_blank” color=”#FFFFFF” background=”#ef2d46″ icon=”icon: upload” icon_right=”” subtitle=””radius=”25px” animated_icon=”no” size=”lg” full=”no” center=”yes” ] برای دانلود کامل اینفوگرافیک کلیک کنید [/yt_buttons]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *