0
02143000313

نکات کلیدی روشهای صحیح مطالعه و درس خواندن

زمان مطالعه خود را مدیریت کنید

بارها شنیده ایم كه دانش آموز یا دانشجویی می گوید : (دیگرحال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم ) و یا (۱۰ بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد نگرفتم) در این موارد مشكل چیست ؟ آیا باید دهها بار درس را تكراركرد تا یاد گرفت ؟ مطمئنا” اگر چنین باشد ، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت آن است كه این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند.

تنها چند ساعت مشخص در یک روز، یک هفته و یک ترم تحصیلی فرصت داریم. نمی توانید میزان ساعات روزانه را تغییر دهید امّا می توانید تصمیم بگیریم که چطور از آنها به خوبی استفاده کنیم. برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه، باید به دقت ساعات مطالعه خود را مدیریت کنید.در اینجا روش‌های صحیح مطالعه را برایتان بازگو می‌کنیم تا با رعایت آنها بتوانید نتیجه‌ای را که در انتظار آن هستید به دست آورید.

نکات کلیدی روشهای صحیح مطالعه و درس خواندن

یک تقویم برای ترم تحصیلی تان آماده کنید:

در شروع هر ترم، یک تقویم برای آن تهیه کنید. همینطور که در طول ترم پیش می روید این برنامه را هم به روز کنید. در اینجا نکاتی برای تهیه یک تقویم ترمی عنوان می کنیم:

  • تکالیف مدرسه و دانشگاه تان را به همراه موعد مقرر و آزمون های برنامه ریزی شده یادداشت کنید.
  • فعالیت های مدرسه و دانشگاه که از قبل برنامه ریزی شده اند را یادداشت کنید.
  • فعالیت هایی مشخصی که باید خارج از مدرسه و دانشگاه انجام دهید را به آن اضافه کنید .

یک برنامه ریزی هفتگی درست کنید :

هر جمعه و قبل از شروع هفته ی تحصیلی، یک برنامه ریزی هفتگی تهیه کنید. در طول هفته آن را به روز کنید. اینجا نکاتی برای انجام این کار عنوان می کنیم.

  • کلاس های روزانه تان را یادداشت کنید.
  • هر کاری که باید از برنامه ترمی تان انجام شود را وارد لیست هفتگی تان کنید.
  • یادداشت های کلاسی هفته های قبل را مرور کنید تا ببینید نیازی به اضافه کردن هرگونه فعالیت اضافی دیگری دارید یا نه.
  • هر فعالیت خارج از مدرسه یا دانشگاهی که در طول هفته با آن درگیر خواهید شد را بنویسید.
  • مطمئن شوید برای انجام تکالیف، کار روی پروژه ها، و مطالعه برای آزمون ها زمان کافی در نظر گرفته اید. این زمان ها می تواند در طول ساعات مدرسه، بلافاصله بعد از مدرسه، عصرها و آخری هفته ها باشد.

یک برنامه روزانه داشته باشید :

  • هر هفته قبل از شروع یک روز تحصیلی، یک برنامه روزانه برای روز بعد تهیه کنید.
  • مواردی از برنامه هفتگی که باید انجام شود را در برنامه روزانه تان وارد کنید.
  • مواردی از روز قبل که هنوز نیاز انجام شدن دارند را وارد برنامه روزانه کنید.
  • یادداشت های کلاسی که تمام کرده اید را مرور کنید و ببینید آیا نیازی به اضافه کردن فعالیت اضافی دیگری هست یا نه.
  • هر گونه فعالیت خارج از مدرسه یا دانشگاه که در طول روز با آن درگیر خواهید بود را به برنامه روزانه تان اضافه کنید.
  • برنامه هفتگی تان باید حاوی جزئیات بیشتری نسبت به برنامه ترمی شما داشته باشد. برنامه روزانه هم جزئیات بیشتری نسبت به برنامه هفتگی خواهد داشت. استفاده از برنامه ترمی، هفتگی و روزانه به شما در استفاده بهتر از زمانتان کمک خواهد کرد.

منبع : how-to-study

اگر به دنبال افزایش مهارت‌های یادگیری و شیوه های صحیح مطالعه هستید، به شما توصیه میکنم فرصت را از دست ندید و سه نوشته زیر را همین الان بخوانید :

[yt_promotion_box type=”none” align=”center” title=”پکیج جامع تندخوانی – تقویت حافظه” title_color=”#fff” button_text=”برای مشاهده محصول کلیک کنید” button_link=”https://www.seminarema.com/speed-reading.html#yt-shortcode” width=”100″ target=”_blank” promotion_color=”#fff” promotion_background=”#4e9e41″ promotion_radius=”0px” button_color=”#fff” button_background=”#2e6b24″ button_background_hover=”#e81f2e” button_radius=”0px” ] روش‌های نوین مطالعه مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند که در راستای آموختن و یادگیری موثر به‌کار گرفته می‌شوند، تندخوانی و  استفاده از تکنیک های تقویت حافظه از جمله راهکارهایی هستند، که به شما کمک می کنند تا مطالعه ی موثری داشته باشید.[/yt_promotion_box]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *