0
02143000313

۸ عادتی که تضمین می‌کند سریعتر و بهتر یاد بگیریم

چقدر نسبت به کسانی که سریع یاد می‌گیرند غبطه می‌خوریم. آنها همیشه به نظر در یک چشم به هم زدن متوجه همه چیز می‌شوند، در حالی که ما به نظر در بهترین حالت هفته‌ها برای یاد گرفتن آنها درگیر هستیم. خب، چه باور داشته باشید یا نه، همیشه راه‌هایی برای بهبود قابلیت و سرعت یادگیری شما وجود دارد. اینجا، ما ۸ توصیه که کمک می‌کند تا سریعتر و بهتر یاد بگیرید را به شما معرفی می‌کنیم.

8 عادتی که تضمین می‌کند سریعتر و بهتر یاد بگیریم

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 1. محیط مناسبی پیدا کنید [/yt_heading]

یک محیط باعث ایجاد اتمسفر می‌شود، و اتمسفر یا همان حال و هوای محیط باعث ایجاد تغییرات می‌شود، از جمله تغییر در تجربه یادگیری ما. اینطور نیست که بگوییم فقط یک محیط ایده‌ال برای یادگرفتن وجود دارد. همه ما واکنش‌های متفاوتی نسبت به محیط‌های بد و خوب داریم.

جایی را پیدا کنید که مناسب شما باشد. اگر در این مورد مطمئن نیستید، پس خیلی در مورد آن فکر نکنید، فقط محلی که مطالعه می‌کنید را تغییر بدهید. شما همچنین می‌توانید خودتان را در حال یاد گرفتن در محل‌های متفاوت تصور کنید تا ایده‌ی بهتری از اینکه از کجا باید شروع کنید بدست آورید.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 2. یادداشت کنید [/yt_heading]

شما بارها و بارها، ۴۵ دقیقه و حتی بیشتر متنی را می‌خوانید تا در نهایت بگویید:”خب! فکر می‌کنم متوجه شدم!”.

شما روی هر چیزی که باید برای خودتان یادداشت کنید فکر می‌کنید و بعد در نهایت نتیجه می‌گیرید:”مشکلی نیست، امکان نداره فراموشش کنم…!” و با گفتن این جمله، صفحه را ورق می‌زنید و سراغ موضوع بعدی می‌روید.

صبح روز بعد که از خواب بیدار می‌شوید و برای رفتن به کلاس آماده می‌شوید. برگه امتحان به دست شما داده می‌شود و چشمان شما روی یک سوال توقف می‌کند، سوالی که دیروز برایش آماده بودید. سرتان را تکان می‌دهید و می‌فهمید که ….هیچ چیزی به خاطر نمی‌آورید. همه چیز از خاطرتان رفته. پس به دنبال یک جواب می‌گردید و امیدوارید جواب خوبی باشد.

این اتفاق برای همه ما می‌افتد. اگر می‌خواهید سریعتر یاد بگیرید و مفاهیم را بدون اینکه بارها و بارها بخوانید به خاطر بسپارید، باید هر آنچه باید یاد بگیرید را ترجیحاً به صورت دست‌نوشته بنویسید. وقتی با قلم روی کاغذ می‌نویسید، بخشی از مغز شما به نام مرکز فعال‌کننده مشبک یا Reticular Activating Center یا به اختصار RAS فعال می‌شود.

این RAS، فیلتری برای همه چیزهایی است که مغز شما می‌خواهد پردازش کند. با نوشتن به موضوع اهمیت بیشتری می‌دهید و در نتیجه بیشتر در حافظه‌تان باقی می‌ماند. در سال ۲۰۱۰ در مورد تاثیر نوشتن بر فعال شدن مغز تحقیقی انجام گرفت. در این پژوهش مشخص شد، وقتی از کودکان خواسته می‌شود، مطلبی را بنویسند، مراکز یادگیری‌شان نسبت به زمانی که فقط آن را می‌بینند، بیشتر فعال می‌شوند. البته حجم تکالیف نوشتاری بالا هم در کاهش عملکرد منطقه یادگیری قابل توجه است. بنابراین اصل اعتدال در نوشتار را فراموش نکنید.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 3. بین ایده‌ها ارتباط برقرار کنید [/yt_heading]

برای یادگیری، مخصوصاً چیزی که طولانی و پیچیده است، همیشه به شما توصیه می‌شود تا از هر ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید. یکی از این ابزارها برقراری ارتباط بین ایده‌ها در ذهن‌تان است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که بین اطلاعات جدید با اطلاعاتی که در حال حاضر دارید ارتباط برقرار کنید.

برای مثال، اگر رنگ قرمز را به عنوان نشانی از “فوری” یا “مهم” در نظر بگیرید، می‌توانید اطلاعات جدیدی که فکر می‌کنید مهم هستند را با این رنگ در ذهن‌تان علامت‌گذاری کنید.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 4. عضلات مغزتان را قوی‌تر کنید [/yt_heading]

اگرچه از نظر فنی ماهیچه نیست، امّا مغز هم وقتی بیشتر استفاده شود قوی‌تر می‌شود، چه در حافظه، قابلیت‌های شناختی و چه سرعت. همه اینها دفعه بعد که نشستید و قصد یادگیری داشتید به شما کمک خواهند کرد.

شما می‌توانید مغزتان را با یاد گرفتن چیزهای جدید آموزش بدهید، پس بهتر است به دنبال موضوعات جدید و جالب برای مطالعه باشید. روش دیگر استفاده از منابع آنلاینی است که می‌توانند عملکرد مغز شما را بهبود ببخشند.(البته اغلب این منابع در قالب بازی‌های فکری هستند)

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 5. خیلی بخوانید [/yt_heading]

هیچ رمز و رازی در مورد عمل خواندن وجود ندارد. پس عجیب نیست شخصی که به طور مرتب و روزانه مطالعه می‌کند نسبت به کسی که چنین عادتی ندارد سریعتر مطالعه کرده و مفاهیم سخت را سریعتر درک می‌کند.

دلیل این اتفاق این است که هر چه بیشتر بخوانید، برای شما فراگرفتن اطلاعات نوشتاری راحت‌تر می‌شود. این واقعیت را هم در نظر داشته باشید که هر چه این کار را بیشتر انجام بدهید، سریعتر می‌توانید بخوانید و در حال حاضر سه برابر سریعتر از چیزی که قبلاً بودید هستید.

توصیه‌ای که اینجا داریم بسیار ساده است. می‌خواهید سریعتر بخوانید؟ خب، پس بیشتر بخوانید.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 6. هر آنچه یاد می‌گیرید را عملی کنید [/yt_heading]

مثل هر چیزی در زندگی، تا وقتی چیزی را عملی نکنید نمی‌توانید یاد بگیرید. شما تنها با خواندن کتاب نمی‌توانید پزشک شوید، مهم نیست چقدر این کار را انجام می‌دهید. می‌خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید؟ برای یکسال هم که شده در آلمان زندگی کنید و با افراد محلی با استفاده از  زبان آلمانی دست و پا شکسته‌تان ارتباط برقرار کنید.

برای یاد گرفتن چیزی همیشه باید بیرون رفته و اطلاعاتی که به تازگی فرا گرفته‌اید را عملی کنید.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 7. از هر روشی که فکر می‌کنید مناسب شماست برای یادگیری استفاده کنید [/yt_heading]

روش‌های مختلفی برای یادگیری وجود دارد یا اگر دقیقتر بگوییم، چند مدل یادگیری وجود دارد. این مدل‌ها بصری، شنیداری، خواندنی/نوشتاری و لمسی هستند. هر کدام از ما با بعضی از این روش‌ها نسبت به روش‌های دیگر راحت‌تر هستیم.

بصری: افرادی که مدل یادگیری آنها از نوع بصری است، معمولاً نیاز دارند متون را در قالب نمودار، جدول و تصویر بیاموزند. این افراد ترجیح می‌دهند مطالب را به صورت فهرست‌وار و خلاصه مطالعه کنند و برای درک بهتر یک مطلب نیاز دارند نمایش تصویری از آن را مشاهده کنند.

شنیداری: این افراد معمولاً در کلاس‌ها و سخنرانی‌های طولانی مدت بیشترین سطح یادگیری را دارند. این افراد با شنیدن صدای آموزگار و یا سخنران و توضیحات صوتی بهتر متون را یاد می‌گیرند. البته این روش آموزشی معمولاً در کلاس‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها بسیار پرکاربرد است و اساتید از این شیوه برای آموزش متون استفاده می‌کنند.

خوانداری/نوشتاری: آموزنده‌ی خوانداری یا نوشتاری از تکنیک تکرار کلمات و نوشتن بهره می‌جوید. که این روش به وضوح با سبک‌های دیداری و شنیداری هم‌پوشانی دارد. چرا که کلمات و نوشته می‌توانند جزء هر دو سبک باشند اما معمولاً فردی که این روش را ترجیح می‌دهد از طریق یادداشت‌برداری می‌آموزد.

لمسی: آموزنده عملی تجربه عملی را ترجیح می‌دهد. او دوست دارد از دست‌هایش کمک بگیرد و بتواند اشیا را لمس کند و یا حس کند.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] 8. اطلاعات‌تان را به دیگران منتقل کنید [/yt_heading]

“هیچ کس در مورد موضوعی به اندازه‌ای کسی که مجبور است آن موضوع را تدریس کند یاد نمی‌گیرد”-پیتر دراکر

همانطور که در نقل قول بالا مشاهده کردید، شما وقتی اطلاعات‌تان را به دیگران منتقل می‌کنید، بهتر می‌توانید اطلاعات را فراگرفته و یاد بگیرید. وقتی به یک نفر دیگر آنچه یاد گرفته‌اید را یاد می‌دهید، مخصوصاً اگر این کار فوراً بعد از یادگیری آن مطلب انجام بدهید، متوجه خواهید شد که اطلاعات بیشتری را فرا گرفته‌اید. همچنین، متوجه خواهید شد که در چه ناحیه‌ای کمبود دارید و به سراغ رفع آن می‌روید.

منبع: Seminarema.com | lifehack.org

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *