0
02143000313

درس‌های رهبری از اسطوره‌ی ورزش محمد علي كلي

محمدعلی کلی قهرمان سنگین‌وزن جهان در رشته بوکس، یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های ورزشی تاریخ بود. او در تاریخ سوم ژوئن سال جاری درگذشت. کلی علاوه بر موفقیت‌های زیادی که در رشته‌ی ورزشی خود داشت، به عنوان اسطوره‌ای انسانی نیز شناخته می‌شد و جملات و سخنان او برای بسیاری از مردم، جذاب و تاثیرگذار بودند. در ادامه با سمينارما همراه باشید.

محمدعلی کلی، در تاریخ سوم ژوئن سال جاری میلادی پس از تحمل سال‌ها بیماری پارکینسون، درگذشت. او یکی از پرافتخارترین قهرمانان بوکس سنگین‌وزن جهان بود که قهرمانی جهان و المپیک را در کارنامه‌ی خود داشت. کلی به عنوان یک فعال اجتماعی نیز فعالیت‌های زیادی داشت و افراد زیادی در سرتاسر جهان از رفتارها و سخنان او الهام می‌گرفتند.

درس‌های رهبری از اسطوره‌ی ورزش محمد علي كلي

چند روزی از درگذشت قهرمان بزرگ ورزش آمریکا و جهان محمد علی کلی بیشتر نمی‌گذرد. افراد کمی در دنیا در هر حوزه‌ای هستند که می‌توان زمان را به دو دوره‌ی قبل و بعد از آن‌ها تقسیم کرد. محمد علی کلی یکی از آن‌هاست و این فراتر از مرزهای بوکس و ورزش، بلکه در حوزه‌ی رهبری و آزادی بیان است. هر قهرمان امروزی‌ای زیر سایه‌ی وی است. هر رهبری، هر شخص ضد جنگی، هر سخنران و خطابه‌گویی و هر شخصی که برای عدالت تلاش می‌کند. هیچ‌کس قبل از او کاری را نکرده بود که وی کرد. کافیست قهرمانان امروزی را با وی مقایسه کنید. مایکل فلپس و مایکل جوردن در حوزه‌ی ورزش خود یکه‌تاز بودند ولی چه تغییر اجتماعی‌ای در خارج از حوزه‌ی ورزشی خود ایجاد کردند؟ کدامشان با تمام صداقتش صحبت می‌کند؟ خطابه‌گوها و سخنرانان امروزی را نگاه کنید. کدامشان با چنین قلبِ بازی صحبت می‌کند؟ کدامشان برای اعتقاداتشان اینچنین هزینه می‌دهند؟ چه کسی این تعداد انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ کدام شاعر یا موسیقی‌دان این‌همه عبارت را اینچنین معنی‌دار کنار هم قرار می‌دهد و یک سخنرانی عمومی فوق‌العاده می‌کند؟

درس‌های رهبری از اسطوره‌ی ورزش محمد علي كلي
محمد علی کلی: یک رهبر بزرگ

در دنیای کسب‌و‌کار ما تلاش می‌کنیم تا بر دیگران تاثیر بگذاریم و آن‌ها را رهبری کنیم. ما می‌خواهیم از رهبران موفق و بزرگ یاد بگیریم.
اگر محمد علی کلی را یک رهبر بزرگ که می‌توانید از وی یاد بگیرید نمی‌دانید، باید تجدید نظر کنید. در کلاس‌های رهبری دانشگاهی به دانشجویان یاد داده می‌شود تا با اصالت و خلوص صحبت کنند و از محمد علی کلی به عنوان مثال این موضوع استفاده می‌شود. شاید وی بزرگترین مثالی باشد که می‌شود از شخصی زد که با اصالت و خلوص صحبت می‌کند. شخصی که ادعا می‌کرد هیچ‌گاه در زندگی‌اش کتابی نخوانده، خلوصش در صحبت کردن صدایش را آن چنان تاثیرگذار می‌کرد که پول و مقام و حتی تحصیلات نمی‌توانست این کار را بکند. هیچ چیزی نمی‌تواند ما را از این باز دارد که با خلوص و صلابت و قلب باز مثل وی صحبت کنیم. اگر از آمریکایی‌ها در مورد بزرگترین رهبر تاریخ بپرسید، تقریبا همه‌ی آن‌ها مارتین لوتر کینگ را نام خواهند برد. عادلانه است که بگوییم هر کس کینگ را رهبری کرده باشد رهبری بزرگ است. محمد علی کلی این کار را انجام داد.

درس‌های رهبری از اسطوره‌ی ورزش محمد علي كلي
محمد علی کلی چطور مارتین لوتر کینگ را رهبری کرد؟

تعداد کمی از آمریکایی‌های شناخته شده بودند که هم‌پای مارتین لوتر کینگ با اصالت صحبت می‌کردند. حتی پس از آن‌که وی جایزه صلح نوبل را برد، تلاش کرد تا در انظار عمومی هم پس از اعلام ضدیت در محدوده‌ی شخصی‌اش، در مخالفت با جنگ ویتنام سخن بگوید. محمد علی کلی علیرغم این‌که نه سیاست‌مدار بود و نه دولتی، مارتین لوتر کینگ را رهبری کرد. در مقابل، او فقط بسیار سرراست و با خلوص انسانی صحبت می‌کرد. این یعنی فیلتری را که بسیاری از مردم در صحبت کردنشان به کار می‌برند تا چیزی نگویند که از آن پشیمان شوند، استفاده نمی‌کرد. علی هیچ مدرک مرتبطی نداشت. او فقط با صلابت صحبت می‌کرد. حتی می‌توان گفت که او آن زمان ساده صحبت می‌کرد. بدون عمق یا وسعتی که حرف‌های مارتین لوتر کینگ بعدا از آن برخوردار بود. هر کسی می‌تواند اگر تجربه‌ی سخن گفتن با خلوص را داشته باشد، این‌چنین رک و بی پرده صحبت کند. شاید امروز نتوانیم ریسکی را که یک خطابه‌گو در جمع مردم می‌پذیرد تا در انظار عمومی در زمان جنگ، با دولت آمریکا مخالفت کند، درک کنیم. در آن زمان، بسیاری از مردم به شدت با این سخنان مخالفت کردند. سخنرانی مارتین لوتر کینگ شیوا، منطقی و پر هیجان بود و هم‌زمان ناخشنودی و دلسردی‌اش را باید در زمان صحبت منتقل می‌کرد.

مارتین لوتر کینگ رهبری محمد علی کلی را به رسمیت می‌شناخت، حتی با این‌که از نظر سیاسی و دینی خود را جدا از وی می‌دانست. چه با هر کدام از مواضع آن‌ها موافق باشید یا مخالف، نمی‌توانید تاثبرگذاری و سادگی صحبت‌های محمد علی را انکار کنید که بسیار برای همه‌ی علاقه‌مندان به رهبری آموزنده است.

 

نظر شما در مورد محمد علي كلي چیست؟ آیا با نکات این نوشته موافقید؟

پیشنهادات و انتقادات خودتون رو در بخش نظرات بنویسید.

 

[yt_heading style=”flat-green” align=”right” heading=”h3″ color=”#ffffff” width=”10″ size=”16″ margin=”20″ ] منبع :inc [/yt_heading]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *