0
02143000313

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید

اگر از کار تمام وقت هفتگی خود خسته شدهاید و تصمیم دارید کسب و کاری نوپا تاسیس کنید اما از نتایج احتمالی این تصمیم میترسید توصیه میکنم شروع کار را کمی به تعویق بیاندازید. با این وضعیت موفق نخواهید شد! پیشنهاد ما ، ادامه ی شغل فعلی و فعالیت نیمه وقت بر روی کسب و کار نوپایتان است. برای مدتی محدود و موقت!

دیدگاه و تصویر ذهنی شما نقش بسیار مهمی در شروع و ادامه ی کسب و کارتان بازی میکند. اگر اساس کسب و کارتان را بر پایه‌ی ترس بگذارید شکست خواهید خورد. اما اگر پایه ی آن را بر یقین و اعتماد به نفس و سخت کوشی بگذارید بدون شک موفق خواهید شد. اگر کارمندی هستید که مدتیست به ترک شغل فعلی و شروع کسب و کاری جدید برای خود فکر میکند و اگر نداشتن سرمایه کافی، باورهای نادرست یا ترس و تردیدِ پس ذهنتان شما را از حرکت باز داشته، این مطلب انگیزه ای لازم برای اجرای تصمیمتان را فراهم میکند! تمایل به کارآفرینی موفق شدن آرزوی اکثر افراد است. اما برخی باورهای غلط می‌تواند مانع رسیدن به این آرزو شود . در آغاز این مقاله سعی داریم شما را با ۷ باور اشتباه که احتمالا می‌توانند مانع راه‌اندازی کسب و کار جدید شما باشند آشنا کنیم. در ادامه با سمینارما همراه باشید:

راه اندازی یک کسب و کار جدید

۱٫ شما مجبورید دقیقاً بدانید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید

این باور اشتباه است و در واقع نیازی به دانستن اینکه دقیقاً چه کاری برای شروع باید انجام دهید ندارید. تاریخ این مورد را تایید می‌کند. از اینشتین، مادام کوری، استیوجابز گرفته تا باقی افراد، هیچ برنامه‌ی دقیقی در مورد اینکه چه چیزی در پیش رو خواهند داشت نداشتند و تنها یک ایده‌ی کلی از چیزی که می‌خواستند بدست آورند در نظر داشتند.

۲٫ شما مجبورید یک طرح کسب و کار کامل و با جزئیات داشته باشید

این باور هم اشتباه است و برای این مورد می‌توانم چند نفر از کارآفرینان را شاهد بیاورم. برخی از آنها طوری در مرداب نیاز به یک طرح کسب و کار کامل داشتن برای شروع دست و پا می‌زدند که حتی کسی را برای نوشتن آن استخدام کرده بودند و قبل از اینکه کارشان را شروع کنند به دنبال علامت تجاری کسب و کارشان بودند. باید بررسی کنید که ایده‌ی کسب و کارتان اصلاً قابل اجرا هست یا نه و بی‌خود و بی جهت پول‌تان را پای آن صرف نکنید.


۹ درسی که کار‌آفرینان موفق آرزو می‌کنند کاش زودتر می‌شنیدند


۳٫ شما مجبورید در زمان مناسب شروع کنید

این باور هم اشتباه است. تنها زمانی که همیشه مناسب خواهد بود لحظه حال و اکنون است. در واقع، کارآفرینان بی‌شماری وجود داشتند که کسب و کارشان را در بدترین شرایط از نظر تاریخی و زندگی‌ شروع کردند.

۴٫ شما مجبورید برای شروع کسب و کارتان پول زیادی داشته باشید

این باور هم اشتباه است. شما نیازی به داشتن پول زیاد برای شروع کسب و کارتان ندارید. کتابی هست با عنوان نوپای ناب که نوشته کارآفرینی به نام اریک رایز است و در آن در این باره توضیحات کاملی داده شده است. در ایران هم این کتاب به صورت ترجمه وجود دارد.
راه‌های مختلفی برای شروع کسب و کار بدون مقدار زیادی سرمایه وجود دارد. یکی از بهترین راهها این است که محصول یا خدمات‌تان را در اندازه کوچک(MVP) تست کنید. شاید داشتن سرمایه‌ی زیاد بتواند به رشد کسب و کار شما شتاب بدهد ولی گاهی رشد آهسته و یکنواخت می‌تواند به شما در استوار و بناکردن کسب و کارتان تا رسیدن به حاشیه سود مناسب کمک کند.

۵٫ شما مجبورید کارمند استخدام کنید

این رازی بود که وقتی اولین کسب و کارم را با برادرم شروع کردم با آن آشنا شدم. هزینه نگهداری و مدیریت کارمندان بالاست. هر چه کسب و کار را تحت رهبری خودتان حفظ کنید برای شما بهتر خواهد بود. همچنین، بنابر تجربه من، برای هر کسب و کاری بهترین گزینه برون‌سپاری کارهاست. اگر در شروع کسب و کارتان کارمندی نداشته باشید هزینه‌های اضافی را کاهش خواهید داد .


اینفوگرافیک: ۲۰ توصیه کارآفرینان موفق که حتما باید بدانید


۶٫ شما مجبورید ۲۴ ساعته و هفت روز هفته را کار کنید

کارآفرینان تمایل دارند در طول هفته زیاد کار کنند. در کسب و کارهای نوپا،این دقیقاً چیزی است که نیاز دارید. هرچند این موضوع را در نظر داشته باشید که با افزایش ساعات کاری احتمال از بین رفتن سرمایه کم تر و همچنین پدید آمدن مشکلات شخصی برای کارآفرینان بیشتر خواهد بود اگر خودتان را درگیر کار یکنواخت هر روزه و بدون هیچ استراحتی کنید، سلامتی شما به خطر خواهد افتاد و این اتفاق می‌تواند روی موفقیت شما اثر بگذارد. شما مجبور نیستید ۲۴ ساعته و هفت روز هفته را برای راه اندازی یک کسب و کار موفق کار کنید. در این مسیر شما به کار سخت و در برخی از دوره ها به کار مشقت‌بار نیاز خواهید داشت. ولی به یاد داشته باشید که باید تعادلی بین این نوع از کار و خواب و غذای مناسب، تحرک و کمی هم تفریح برقرار کنید.

۷٫ شما مجبورید همه کارها را خودتان انجام دهید

شاید این حرف مخالف گفته قبلی ما در مورد استخدام نکردن کارمندان باشد. ولی واقعیت این است که شما مجبور نیستید همه کارها را خودتان انجام دهید. می‌توانید بخشی از وظایف و کارهای روزانه‌تان را تفویض اختیار و برون‌سپاری کنید تا شما هم فرصتی برای نفس کشیدن داشته باشید. اگر همه کارها را خودتان انجام دهید احتمالاً از پا می‌افتید و این اشتباهی است که بسیاری از کارآفرینان تازه‌کار انجام می‌دهند.

در ادامه این مقاله به یکی از مهمترین باورهای اشتباهی که در اغلب موارد مانع تلاش افراد برای راه‌اندازی یک کسب و کار می‌شود خواهیم پرداخت.
آیا به دلیل نگرانی از نداشتن پول، قادر به دنبال کردن رویایتان در زمینه کارآفرینی نیستید؟ آیا ایده کسب و کار خوبی در سر دارید و یا فرصت مناسبی را برای آغاز کسب و کار می شناسید اما به دلیل نداشتن سرمایه از شروع کار بازمانده‌اید؟ در این صورت خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود.
در حقیقت سرمایه یکی از بزرگ ترین چالش های شروع یک کسب و کار هست و خواهد بود. به همین دلیل است که کارآفرینان همیشه به دنبال افزایش سرمایه هستند. اگر نگاهی به زندگی کارآفرینان بیاندازیم متوجه تلاش و مبارزه دائمی آنها برای جذب و نگهداری جریان پول خواهیم شد.
اما باید این نکته را نیز خاطر نشان کنم که در حال حاضر مشکل افزایش سرمایه، توجیه خوبی برای عدم تاسیس یک کسب و کار نیست. با پیشرفت های اخیر در تکنولوژی، اقدام به تاسیس یک کسب و کار آسان‌تر ولی رقابتی‌تر شده است. حالا چطور یک کسب و کار را بدون داشتن هیچ پول و سرمایه‌ای تاسیس کنیم ؟ پاسخ این سوال را در ادامه خواهیم داد .


هفت ویژگی مخرب که کارآفرینان باید آنها را کنار بگذارند + ویدئو


چرا کسب و کارها به پول نیاز دارند؟

اول کمی صبر کنید تا بررسی کوتاهی داشته باشیم که چرا اصلاً یک کسب و کار در آغاز راهش به پول نیاز دارد. سرمایه مشخصی و معینی برای شروع یک کسب و کار وجود ندارد،  کسب و کارهای مختلف نیازهای مختلفی دارند و در نتیجه به مقدار متفاوتی منابعی مالی نیاز پیدا می کنند. خیلی مهم است که قبل از اینکه به دنبال پیدا کردن سرمایه مورد نیازتان باشید تخمین درستی از نیازتان به سرمایه هم داشته باشید .
موارد زیر را در نظر داشته باشید:
• جواز و پروانه کسب
• تدارکات
• تجهیزات
• اجاره دفتر کار
• هزینه‌های اجرایی
• مسائل حقوقی
• کارمندان و مسائل مربوط به قرارداد
با این تفاسیر، شما برای شروع یک کسب و کار جدید با سرمایه کم با دو راه روبرو هستید: کاهش هزینه‌ها یا افزایش سرمایه‌گذاری موجود از طریق منابع خارجی.

گزینه اول: کاهش نیازها

اولین گزینه شما تغییر مدل کسب و کارتان به شکلی است که به منابع کمتری که در بالا اشاره کردیم نیاز داشته باشد. برای مثال، اگر برای شروع یک شرکت آموزش خصوصی برنامه‌ریزی می‌کنید، می‌توانید برای کاهش هزینه‌های مربوط به کارمندان، در شروع کار خودتان تنها کارمند شرکت‌تان باشید. اگر نیاز به دفتر دارید می‌توانید کارتان را از خانه‌ شروع کنید. حتی می‌توانید به دنبال تدارکات ارزان‌قیمت‌تر یا حتی حذف برخی از ویژگی‌های محصول و خدماتتان که گران تمام می‌شوند باشید.


 


گزینه دوم: برون‌سپاری

دومین گزینه شما کسب سرمایه از منابع خارجی است. در حال حاضر روش‌های  زیادی برای جذب سرمایه وجود دارد حتی با وجود اینکه خودتان سرمایه‌ای ندارید. اینجا چند منبع مهم برای جذب سرمایه را به شما معرفی می‌کنیم:

• دوستان و خانواده. امکان گرفتن کمک از دوستان و خانواده را نادیده نگیرید، حتی اگر مجبورید سرمایه‌تان را از منابع مختلف جذب کنید.
• سرمایه‌گذاران استارت آپی. سرمایه‌گذاری است که سرمایه یک یا چند شرکت نوپا را فراهم می‌کند. بر خلاف یک شریک، “سرمایه‌گذار استارت آپ” بندرت در مدیریت شرکت دخالت می‌کند. پس از اینکه  مرحله کشت ایده توسط شما به نتیجه رسید و یک کسب‌وکار شکل گرفت، نوبت به مرحله دوم سرمایه‌گذاری می‌رسد، در این مرحله “سرمایه‌گذاران” دوباره وارد عمل می‌شوند. میزان سرمایه‌گذاری آنها اغلب به ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و سرمایه‌ها بیشتر شخصی می‌باشد.
• سرمایه‌گذاری خطرپذیر به انگلیسی  (Venture Capital) که از آن با عنوان‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته ریسک فراوانی است. این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آن‌ها قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با مدیریت فعالانه و برنامه‌ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی در کسب‌وکار ، در تعیین هدف و ارزش افزوده و افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. رونق و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر موتور محرکه و محور اصلی رشد محصولات جدید و نوآوری در عرصه فناوری است.
• کراود فاندینگ. کراود فاندینگ به روشی از جذب سرمایه می‌گویند که تعداد زیادی از افراد، از یک ایده یا طرح حمایت می‌کنند. برای این که معنای کراود فاندینگ  را درک کنیم، بهتر است یک مثال بزنیم. تصور کنید که یک مخترع می‌خواهد ایده جدیدی را به تولید برساند. اما هزینه کافی برای این کار ندارد. شخص نیز بخواهد به جای وام گرفتن یا دریافت اسپانسرهای مالی که در تولید ایده مداخله می‌کنند، از روش کراود فاندینگ یا جذب سرمایه جمعی استفاده کند ، شما میتوانید از اطرافیان و آشنایان خود به میزانی که اعتبار دارید سرمایه با قول بازگشت در طولانی مدت تهیه کنید یا از همین ابتدا به آنها سهام تعلق دهید ، اگر شما آدم معتبری باشید و بتوانید از ۲۰ نفر از اطرافیان خود حداقل مبلغ یک میلیون تومان و حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان سرمایه جذب کنید چیزی بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه خواهید داشت . به نظر شما ۱۰۰ میلیون تومان برای شروع یک کسب و کار نوپا کافی نیست ؟


آنهایی که از گاراژ منزل خود شروع کردند و دنیا را تسخیر کردند!


گزینه‌های دیگر عبارتنداز: وام‌ و کمک‌های مالی که دولت‌ها و بانک‌ها ارائه می‌کنند. با استفاده از هر کدام از این گزینه‌ها میتوانید سرمایه خود را تامین کنید ، شما باید قادر باشید منابع مالی شخصی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری روی کسب و کارتان را کاهش دهید. شاید مجبور باشید کمی بیشتر فداکاری کنید، مثل شروع کردن در اندازه کوچک‌تر، پیدا کردن شریک یا قرض گرفتن. امّا اگر به ایده‌ کسب و کارتان باور دارید هیچ کدام از این موارد نباید مانع شما باشد. سرمایه مانع بزرگی است که باید بر آن غلبه کنید ولی نباید اشتباه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *