0
02143000313

سروتونین و نقش آن در کارآفرینی و کسب ثروت

سروتونین و نقش آن در کارآفرینی و کسب ثروت

کسب ثروت و کارآفرینی

سروتونین که به نام هورمون لذت هم شناخته می شود یک انتقال دهنده عصبی و مسئول عملکرد‌های متفاوت مغزی(خلق و خو) و بدنی است. این هورمون ها تولیدات شیمیایی مغزی هستند که اطلاعات را به سراسر مغز و بدن انتقال می‌دهند

وظیفه آن قدرت بخشیدن به سینگال هایی است که توسط مغز به همه اندام های بدن ارسال میکند . در واقع، ۹۰ درصد سروتونین در دستگاه گوارش و پلاکت‌های خونی شما مصرف  می‌شود. سروتونین اثر آرامبخشی روی ذهن(مغز) و اندام های بدن(سیستم عصبی روده) شما دارد. شاید احساس دلشوره یا تهوع داشته باشید. این ها احساساتی هستند که در اکثر مواقع با آن درگیر هستیم در واقع منشاء فیزیولوژیکی دارند و سلولهای عصبی در دستگاه گوارش شما از سروتونین برای ارسال پیام(مثل دردهای گوارشی) برای آموزش مغز شما استفاده کرده و شما بر اساس این پیام ها یاد می گیرید که  کدام غذا را بخورید و کدام یک را نه.

سروتونین (به انگلیسی: Serotonin) یا هیدروکسی‌تریپتامین نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیک است. به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان می‌باشد. سروتونین به‌طور اهم در دستگاه گوارش، پلاکت‌ها و سیستم عصبی مرکزی حیوانات و همین‌طور انسان یافت شده‌است. این ماده نزد افکار عمومی به‌عنوان جاری‌کنندهٔ «احساس خوب» شناخته شده‌است. منبع

کارآفرینی
کارآفرینی

چرا افراد کارآفرین باید به سروتونین اهمیت بدهند؟

کارآفرینان به طور معمول با استرس زیادی روبرو هستند. اگر شما کارآفرین هستید این استرس احتمالاً می‌تواند ناشی از سطح پایین سروتونین خون شماباشد که اثر منفی روی عملکردتان داشته و حتی باعث می‌شود شما از اهداف، آرمان‌ها  و رویاهایتان دست بکشید. مخصوصاً اگر ترکیبی از استرس و عملکرد ضعیف را همزمان تجربه کنید. توجه داشته باشید کهموفقیت کارآفرینان لحظه‌ای نبوده و یک فرآیند طولانی و آهسته است. حالا که به اهمیت یکی از تولیدات مغزی یعنی سروتونین در موفقیت کارآفرینان پی بردیم اجازه دهید در ادامه با این هورمون شگفت‌انگیز مغز آشنا شویم. وجه اشتراک بیماری‌هایی مثل افسردگی، توهم، آلزایمر، اختلال اشتها، خستگی مزمن و … در چیست؟ همه آنها ناشی از عدم تعادل سروتونین هستند.

سروتونین روی موارد زیر اثر می‌گذارد:

  • خلق و خو
  • حافظه
  • توانایی یادگیری
  • اشتها
  • انگیختگی
  • پرخاشگری
  • تمایلات جنسی
  • برخی رفتارهای اجتماعی
  • قلب
  • عضلات
  • سیستم غدد(هورمونها)

 

کارآفرینی
کارآفرینی

سروتونین نقش مهمی در این زمینه‌ها ایفا می‌کند:

  • تنظیم اشتهای شما
  • متعادل کردن درجه حرارت بدن شما
  • گشاد کردن رگهای خونی
  • احساس شما از درد
  • افسردگی
  • میگرن
  • حفظ سلامت غشاهای مخاطی معده و روده شما

حالا که از اهمیت سروتونین در مغز و بدن آگاه شدیم اجازه دهید در ادامه ۷توصیه برای افزایش طبیعی سروتونین به شما ارائه دهیم:
اغلب داورهای ضد افسردگی برای افزایش سروتونین هستند، امّا این داروها به دلیل شیوه عملکردشان اثرات جانبی نامطلوبی از جمله کاهش میل جنسی و کاهش انرژی دارند. خیلی باعث تعجب نیست چون استفاده از اکثر داروها  چه با نسخه و تجویز پزشک بوده باشد یا نه باعث اسیدی شدن خون شما خواهد شد.این عملکرد باعث آلوده شدن غده آدرنال می شود و باید بدانید که این غده یکی از ارگان‌های اصلی تولید انرژی بدن است.در طول زمان، خون که به شدت اسیدی شده می‌تواند بدن شما را مستعد انواع بیماری کند.البته توجه داشته باشید که این حرف به معنای نادیده گرفتن توصیه‌های حرفه‌ای درمانی و پزشکان نیست.

سروتونین
سروتونین

سروتونین خون را با توصیه‌های زیر افزایش دهید:

۱- با مدیتیشن

هورمون سروتونین یکی از عواملی است که باعث آرامش ما می‌شود. بسیاری از مطالعات صورت گرفته روی مراقبه و مدیتیشن نشان دهنده این است که این کار باعث افزایش سطح سروتونین در بدن می‌شود.در بدن کسانی که مراقبه می‌کنند میزان بیشتری ازهورمون ملاتونین هم که خواب راحت‌تر را در پی دارد ترشح می‌شود. ملاتونین در داخل غده پینه‌آل و از سروتونین ساخته می‌شود.در طول تمرین مراقبه ممکن است احساس عمیق رضایت و خوشی داشته باشید. این حالات احتمالاً ناشی از افزایش سطح سروتونین و دوپامین در بدن شماست.

مدیتیشن
مدیتیشن

۲- با ورزش کردن

ورزش اضطراب، افسردگی و استرس را کاهش می‌دهد. در طول میلیون‌ها سال ما به حرکت کردن عادت کردیم. حرکت و ورزش کردن بهترین روش برای متعادل کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی ماست. یکی از اثرات این عمل افزایش سطح سروتونین در بدن ما خواهد بود.
ورزش باعث افزایش میزان تریپتوفانتولید شده در مغز می‌شود.تریپتوفان پیش ماده مورد نیاز تولید سروتونین (۵-HTP) می‌باشد، سروتونین ماده‌ی شیمیایی موجود در مغز است که به عنوان جاری کننده‌ی احساس خوب یا حس لذت شناخته شده است. هنگامی که مواد غذایی را مصرف می‌کنید که سرشار از این اسید آمینه ضروری هستند، سطح سروتونین در بدن افزایش می‌یابد، اما زمانی که سیگار می‌کشید، الکل مصرف می‌کنید، مواد غذایی با قند بالا استفاده می‌نمایید و یا سطح قند خون به طور غیر طبیعی پایینی دارید، در این صورت تبدیل تریپتوفان به سروتونین کاهش می‌یابد. مواد غذایی غنی از ویتامین B6 به منظور تبدیل مناسب تریپتوفان به نیاسین و سروتونین مورد نیاز بدن می‌باشند.

ورزش کردن
ورزش کردن

۳- با نور مناسب

نور درمانی تبدیل به درمان محبوبی برای افسردگی فصلی شده است. ما در زمستان نسبت به تابستان با سطح پایین‌تری از سروتونین مواجه هستیم که یکی از علل افسردگی فصلی است. نور روشن باعث تحریک تولید سروتونین می‌شود. نور درمانی همچنین می‌تواند در دیگر فصول سال هم استفاده شود. برخی مطالعات این روش را به عنوان یک درمان موثر برای افسردگی‌های غیرفصلی هم پیشنهاد می‌کنند. نور درمانی وقتی صبح‌ها انجام شود بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد. نور درمانی در صبح همچنین می‌تواند در به خواب رفتن شما در شب کمک کند. حتی ۱۵ دقیقه نور درمانی در صبح می‌تواند به خواب شبانه‌ی شما کمک کند. درمان با نور بهتر است شامل تمام طیف‌های نوری باشد. نور سفید بهتر از نور قرمز و آبی است و نور فرابنفش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نور مناسب
نور مناسب

۴- با نور خورشید

نور خورشید باعث آزاد شدن سروتونین می‌شود. پوست انسان از یک سیستم سروتونرژیک تشکیل شده که به نظر می‌رسد قادر به تولید سروتونین است. تریپتوفان هیدرولاز که آنزیم اولیه در تولید سروتونین است هم در پوست انسان وجود دارد.
ملاتونین یک هورمون برای کنترل خواب است و سروتونین یک انتقال دهنده‌ی عصبی است که مربوط به بیداری و داشتن “حال خوب” است.وقتی روز می‌شود و نور خورشید سلول های چشم ما را تحریک می‌کند، قسمتی از این نور به غددی در مغز فرستاده می‌شود که مسئول ترشح ملاتونین است. این پیام باعث می‌شود ملاتونین کمتر ترشح شود. در شب و درنبود خورشید این پیامی به این قسمت فرستاده می‌شود تا ملاتونین بیشتری ترشح کند. درهمین حالت، با گرفتن نور از خورشید، سروتونین بیشتر ترشح می‌شود. درواقع ترشح سروتونین و ملاتونین برعکس یکدیگر است.یک دلیل دیگر برای مفید بودن نور خورشید این است که بدن ویتامین D را ازطریق جذب اشعه ی فرابنفش تابیده به پوست تولید می‌کند. با افزایش این ویتامین، ترشح سروتونین نیز افزایش می یابد.

نور خورشید
نور خورشید

۵- با تفکر مثبت

یافته‌های برخی ازپژوهشگران نشان از تاثیر تفکر مثبت بر سطح سروتونین دارد. آنها با برش‌نگاری با گسیل پوزیترون سطح سروتونین افرادی که افکار منفی، مثبت یا خنثی داشتند را اندازه گرفتند. پژوهشگران متوجه شدند با افزایش میزان سروتونین افراد افکار مثبت‌تری دارند و وقتی با کاهش سروتونین روبرو شدند متوجه شدند افراد با افکار منفی بیشتریدرگیر هستند. سروتونین و تفکر مثبت روی یکدیگر اثر دو طرفه دارند. با افزایش سروتونین فکر فرد مثبت‌تر می‌شود و با مثبت‌تر شدن فکر فرد میزان سروتونین افزایش می‌یابد.

مثبت اندیشی
مثبت اندیشی

۶- با ویتامین B3 (نیاسین)

ويتامين B3 در توليد انرژي، ترميم DNA، تنظيم قند خون، تجزيه چربي و كلسترول نقش بسزايي دارد. مصرف كم پروتئين، كمبود ويتامين B6 و B2 و اختلالات گوارشي از خطرات ناشي از كمبود اين ويتامين است. پوسته‌پوسته ‌شدن آرنج‌ها، زانوها، پشت گردن، زبان دردناك و متورم، كاهش اشتها، استفراغ، نفخ، اضطراب، نگرانی، خستگی، سردرد، بي‌خوابی، گيجی، توهم و افسردگی شديد از علائم كمبود اين ويتامين است. جگر گوساله، بادام زميني، ماهی و مرغ از منابع خوب اين ويتامين هستند. ويتامين B6 نيز دارای چنين خصوصياتی است.

ویتامین B3
ویتامین B3

۷- با کاهش استرس

به عقیده‌ی برخی از محققان، استرس می‌تواند روی میزان سروتونین بدن تأثیر منفی بگذارد. برای همین اگر نمی‌خواهید با کمبود این هورمون مواجه شوید استرس را از خود دور کنید. بهترین روش‌ها برای مقابله با استرس ورزش، گشت و گذار در فضاهای باز و به خصوص یوگا و مدیتیشن است. باید بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که یوگا و مدیتیشن برای مقابله با استرس و افسردگی بسیار موثر است و احساس آرامش را افزایش می‌دهند. البته این لیست می‌تواند طولانی‌تر هم باشد. عوامل زیادی دیگری هم در این مورد دخیل هستند از جمله مصرف ویتامین B6، مصرف‌ امگا۳، کاهش مصرف الکل، کاهش مصرف شکر و خیلی موارد دیگر. در اینجا سعی کردیم مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش میزان سروتونین که در نهایت باعث افزایش روحیه و شادی و موفقیت شما به عنوان یک کارآفرین در کسب پول و ثروت می‌شود را عنوان کنیم.

خبر خوب اینکه در مقالات آموزشی وب سایت علی قلی زاده مطالب زندگینامه افراد ثروتمند دنیا، خلاصه کتاب مدیریتی برای مدیران و مصاحبه های اختصاصی با کارآفرینان برتر ایران را برای مدیریت کسب و کار خودتان برایتان قرارداده ایم.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *