0
02143000313

۶ روش برای خلاقیت کارهایمان در طول روز

حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های کسانی مثل ارسطو و انیشتین، برای تقویت قدرت خلاقیت و اداره ی بهتر زندگیتان استفاده کنید. در این مقاله ۶ استراتژی مهم برایتان آورده ایم که شما را تشویق می کند تا به جای پروراندن فکرها و تصورات بیهوده، کارآمد و مفید فکر کنید تا راه حل مشکلاتتان را خودتان به دست آورید.

۱

شلوغ کاری کنید
می گویند داوینچی اسفنج ها را داخل رنگ کرده و بعد آنها را به دیوار پرت می کرد. او می توانست به کمک رنگ ها و طرح هایی که روی دیوار به وجود می آمدند ایده بگیرد.
لازم نیست شما چنین کاری کنید. اما به جای آن می توانید جوهر پاشی کنید. برای این کار، یک کاغذ کارتریج بردارید، روی نصف آن جوهر بمالید، بعد آن را از وسط تا کنید. سپس تا را باز کرده و به کاغذ نگاه کنید. چه می بینید؟

۲

دوش بگیرید
معمولا به هنگام دوش، بهترین ایده ها به ذهن انسان خطور می کند. چرا؟ برای خلاق بودن، بدن نیاز به ترکیبی از دوپامین و حواس پرتی دارد. دوش آب گرم همین کار را می کند. حین دوش، بدن دوپامین ترشح می کند، از طرفی وقتی مشغول شستن خود هستید فکرتان جای دیگری است. حتما برایتان چنین حالتی پیش آمده و ممکن است تا حالا ایده هایی هم به ذهنتان رسیده است. این ایده ها را جدی بگیرید و سعی کنید همیشه قلم و کاغذ همراه داشته باشید.

۳

کارهای معمولی را به صورتی دیگر انجام دهید.
یک کار معمولی را در نظر گرفته و آن را به روش دیگری انجام دهید. این کار باعث فعالیت مغز شده و خلاقیت ایجاد می کند. کارهای بزرگ و خلاقانه از همین کارهای کوچک شروع می شوند. خوب، می خواهید چه کار کنید؟ خیلی ساده، مثلا از درست کردن یک ساندویچ شروع کنید. اگر سالاد کاهو درست می کنید، به جای اینکه اول کاهو را خرد کنید، گوجه فرنگی و خیار را خرد کنید. سالاد، همان سالاد است ولی این بار مغز شما به شکل دیگری آن را انجام داد.
این روش پیشنهادی دکتر سیمون ریتر، روانشناس و استاد دانشگاه رادبود نیمیخن هلند است. وی در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی گفته است که: اگر مردم می خواهند متفاوت فکر کنند، باید کارها را به روش های متفاوت انجام دهند و تجربه های جدیدی کسب نمایند.

۴

با قدم زدن، ذهنتان را آرام کنید.
اگر مشکلی برایتان پیش آمده است، هر چقدر بیشتر به مسئله فکر کنید، بیشتر ذهنتان را خسته کرده و چاره ای پیدا نخواهید کرد. پس بهتر است به ذهنتان استراحت بدهید. قدم بزنید و به مشکلات فکر نکنید. قدم زدن هم مانند دوش گرفتن عمل می کند. ذهنتان مشغول چیز دیگری است و بدنتان استراحت می کند و همین ممکن است راه حل مشکل را به شما نشان دهد.

۵

فی البداهه عمل کنید.
در عمل فی البداهه، مغز کار را انجام می دهد. در مورد آن چیز، زیاد فکر نمی کنیم و هر چیزی که به ذهنمان می رسد را انجام می دهیم. این کار هم خوب است و هم بد. ممکن است کار خراب شود، اما امکان دارد کار خوب پیش برود و نتیجه ای دهد که حتی فکرش را هم نمی کردید. در نتیجه بهتر است زیاد روی موضوع فکر نکنید و هر چیزی که به ذهنتان می رسد همان را انجام دهید.

۶

نوت برداری کنید.
داوینچی دفترهای زیادی را پر از ایده های مختلف کرده بود. مشاهدات، طرح ها، ایده ها، هر چیزی که فکرش را بکنید. نوت برداری باعث نظم و ترتیب دادن به فکرها و ایده هایمان می شود. ممکن است گاهی فکری به ذهنمان برسد و بعد آن را فراموش کنیم، درحالی که ممکن بود فکر بسیار خوبی بوده و سرانجام بزرگی داشت. پس هر چیزی که به نظر خلاقانه می آید را یادداشت کنید، شاید شما هم توانستید نامربوط ها را به هم ربط دهید!

برای پرورش خلاقیت در خودتان چیکار می کنید؟

شما در مورد راه های پرورش خلاقیت در خود چه راه هایی میشناسیند؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *