0
02143000313

۱۰ نکته بسیار مهم برای خلاقیت و خلاق ماندن

راهکارهایی برای خلاق بودن

خلاقیت یا خلاق بودن کلماتی هستند که امروزه زیاد به گوش شما می رسد، از نوآوری و خلاقیت در کسب و کار تا خلاقیت در طراحی های گرافیک. این مقاله برای خلاقیت در کسب و کار یا طراحی گرافیک نوشته نشده است و تنها راهکارهایی برای خلاق بودن در زندگی خودتان است که می توانید آن را در موارد یاد شده استفاده نمایید.
این راهکارها در قالب تمرین برای خلاق بودن ارائه شده است.

۱. از تمام مهارت های مغز برای سنجیدن زندگی تان استفاده نمایید

این راهکاری بسیار ساده است، تنها باید بررسی کنید چقدر از مهارت های قسمت چپ و راست مغزتان بکار میگیرید و آنها را پرورش دهید. به آن دسته از توانایی های قسمت چپ و راست مغزتان که از آنها غافل مانده اید، توجه کنید و طربق درست برای بکارگیری و تربیت شان را در پیش بگیرید.

۲. آموزش

اگر فرزندی دارید، تمام مغزتان را درگیر آموزش آن کنید، اعم از آموزش های آموزشگاهی، اجتماعی و زندگی خانوادگی. تلاش گنید به فرزندان تان کمک کنید تا تحصیلات متعادلی داشته باشند. شاید به این وسیله به سوی خلاقیت بهتر و زندگی های کامل تری  هدایت شوند.
این اصول را نه تنها در مورد فرزندان تان، بلکه برای یادگیری مداوم در طول عمر خود هم بکار ببرید. به نحوی که شما هم قادر باشید خلاقیت بیشتر و زندگی کامل تری داشته باشید.

۳. زنگ تفریح

تیتری تعجب آوری است؟ اگر بدانید که تفکر مغز کامل، ایجاب می کند اگر می خواهید به طور کامل یک فرد خلاق شوید، باید بطور منظم زنگ تفریح داشته باشید هیچ وقت تعجب نخواهید کرد.
بگذارید از شما بپرسیم وقتی در فکر فرو می روید با موجی از تصورات ، راه حل های مسائل، خیالات و رویاهای فوق العاده ای رو برو می شوید، کجا هستید؟
اغلب افراد در پاسخ این پرسش به چند مورد یا تمام موارد زیر اشاره می کنند:

در حمام

۲. زیر دوش
۳. در حال قدم زدن در اطراف شهر
۴. قبل از خواب
۵. در حال خواب
۶. در حال گوش دادن به موسیقی

در حال بی هدف خط خطی کردن کاغذ
این موارد برای شما آشنا نیست؟ آیا وقتی در حال قدم زدن بودید فکر بکری به ذهنتان خطور نکرده است؟ در حالت قبل خواب چطور؟
بدن و ذهن شما در چنین لحظاتی در چه وضعیتی است؟ پاسخ مشخص است، آرام و اغلب تنها.

خب حالا دیگر تیتری که خواندید برایتان تعجب آور نیست، ذهن شما نیاز به استراحت دارد در چنین لحظاتی است که هر دو قسمت مغز می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و آنگاه سرچشمه ی بیکران خلاقیت شما شروع به تراوش می کند.
خیلی جالب است بدانید همه ی ما کتاب های موفقیت در زندگی یا کسب و کار را خوانده ایم اکثر آن ها بیشتر ما را در توهم موفق شدن یا میلیونر شدن نگه می دارند آنقدر برنامه ریزی میکنیم هدف تعیین میکنیم که حتی یک دفتر ۱۰۰ برگ هم جوابگوی این حجم از اطلاعات نیست. اما آیا به خودمان گفته ایم چگونه خلاق باشیم؟ چگونه یاد بگیریم خلاق باشیم؟

تمرین های این مقاله سخت نیستند و می توانید با کمی همت آن ها را انجام دهید تا به بازدهی و نتیجه ی مطلوبی که مد نظرتان برسید. به زنگ تفریح برای مغزتان ارزش قائل شوید تا مغز عزیزتان خودش وارد عمل نشده ، بگذارید یک توضیح کوتاهی در این مورد بدهم.
اغلب افراد سخت کوش (البته نه آنهایی که در کارشان زیرکی به خرج می دهند)، معتقدند که با گذشت سال ها، تنش شان بیشتر می شود و تمرکز شان از بین می رود. این واقعا خوب است، چون این اصرار و پافشاری قسمت راست مغز آنهاست که می گوید باید به کمی خیالبافی اجازه ی فعالیت داد تا حالت عدم توازن به توازن تبدیل شود. از طرف دیگر اگر اصرار داشته باشید که فعالیت های سمت چپ مغزتان را در زندگی بیشتر به کار بگیرید، مغز شما انواع دیگری از استراحت یا زنگ تفریح را به شما تحمیل می کند: از دست رفتن تمرکز حواس، اختلال در عملکرد و تندخو شدن. راه درمان هم یک چیز بیشتر نیست ، استراحت و آرامش.

۴. پیاده روی و گردش های طولانی

حلال مشکلات ، این اصطلاحی است که رومی ها برای این مورد بکار می برند، هر چند آن ها از نیمکره های راست و چپ اطلاعی نداشتند اما آن را می توان اینطور معنا کرد : هنگام پیاده روی مشکل را حل کنید.
دلیل آوردن این تمرین یا راه حل را به می توان گردش یا پیاده روی مخصوصا در حومه شهر ، یک ریتم یکنواخت از حرکت اعضای بدن و آهنگ منظم تپش قلب تان ، خون پر از اکسیژن را با قدرت به سمت مغز می فرستد و مناظر زیبایی که چشم، گوش و دیگر حواس شما هنگام پیاده روی از آنها بهرمند می شوند، همه و همه در تفکر خلاق و حل مسائل، نقش بسزایی دارند.
اگر شما مشکل بزرگی دارید، برای حل مشکلات خود حتما پیاده روی کنید. پیاده روی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۵. در زندگی روزانه تان خلاق باشید

یک راه حل یا تمرینی که می تواند به شما برای خلاق بودن کمک کند این است که در زندگی زومره تان لحظاتی که فکر می کنید خلاق هستید و لحظاتی که خلاق نیستید را یادداشت کنید. این فرم را از اینجا دانلود کنید.
پاسخ مطلوب به این تمرین این است که باید تمام جوانب زندگی روزمره ذاتا خلاق باشید. این مهارت ها می توانند با به کار بستن وسیع توانایی های قسمت چپ و راست مغز شما تقویت شوند. فعالیت های روزانه زیر را در نظر بگیرید. همه‌ی آنها به میزان خلاقیت شما بستگی دارند.

۱. آشپزی
۲. بازسازی منزل
۳. عکاسی
و …
هریک از این فعالیت ها می توانند جذاب تر و خلاق تر شوند، مشروط یر این که چاشنی توانایی های مختلف سمت راست و چپ مغز هم به آن ها اضافه کنیم.

۶. مغزهای متفکر

همه ی نوابغ، قهرمانانی در ذهن داشته اند که از آنها الهام می گرفتند. اسکندر مقدونی استادی به نام ارسطو داشت. ژولیوس سزار اسکندر کبیر را داشت. روشی که نوابغ بزرگ از آن استفاده می کردند، گفتگوی خیالی با قهرمانان، مطرح کردن افکارشان برای آنان و الهام گرفتن از ایشان بود. این روش فکری خلاق می تواند برای دنبال کردن اهداف بسیار بزرگ علمی و فرهنگی به کار رود. هر کسی می تواند آن را در زندگی روزمره اش به کار برد.

شما هم قهرمانان خود را داشته باشید.

۷. باز تصویرسازی خلاق اینشتین را تجربه کنید

روزانه یا هر هفته یکی از بازی های تصویرسازی خلاق اینشتین را انجام دهید.
اینشتین به وسیله ی پرسش های جالب توجه خودش را سوال پیچ می کرد، مانند: این که سفر تا پایان جهان روی شعای از نور آفتاب چه طور خواهد بود؟ یا این که اگر با سرعت نور از کسی دور می شدم، آیا به چشمش نامرئی می آمدم؟
سپس انجام تصورات را رها می کرد تا به تمام راه حل های ممکن بیندیشد و اصلا مهم نبود که تصورات تا چه حد باورنکردنی، یا عجیب و غریب به نظر برسند. شما هم سعی کنید در یکی زمینه های مورد علاقه تان این کار را انجام دهید و ببینید چه پاسخ های خلاقانه ای به وجود خواهد آمد.

۸. تاکید روی سمت راست مغز

از آن جایی که محیط مدارس و محل های کار و محیط های فرهنگی روی مهارت های چپ مغز تاکید دارند، بررسی کنید چه طور می توانید مهارت های قسمت راست مغزتان را با سمت چپ هماهنگ کنید. به سه روش مختلف برای اضافه کردن توانایی های قسمت سمت راست مغز به زندگی روزمره و کارهای تان فکر کنید، زندگی شما بسیار لذتبخش تر و البته کارآمدتر خواهد شد.

۹. از دو طرف بدن تان استفاده کنید

با به کار گرفتن هر دو طرف بدن، از هر دو سوی مغز هم استفاده خواهد شد. تردستی یاد بگیرید، یا از دست غیر مسلط تان در فعالیت های روزانه مانند شستن موها، مسواک کردن ، شماره گیری تلفن، هم زدن یک ماهیتابه روی اجاق، نوشتن و غیره استفاده کنید.
شما همچنین می توانید هنگام غذا خوردن، کارد و چنگال را برعکس در دست بگیرید.

۱۰. گفتگوی ذهنی را به صورت یک نقشه ذهنی دیدنی درآورید

نکاتی که یادداشت می کنید، روش خاص مغز برای برقراری ارتباط با خودش است. برای مغز شما خیلی آسان تر است که به وسیله ی یادداشت برداری و نگهداری آن ها در فضای بیرون از خودش، روی افکار خلاق و مشکلات و خاطرات تان کار کند، تا این که بخواهد آن ها را درون خودش نگه دارد و تحلیل کند. اگر باور ندارید، یک تقسیم طولانی را بدون استفاده از قلم و کاغذ انجام دهید. وقتی نکاتی را یادداشت می کنید، سعی کنید از طرف راست مغزتان هم بخوبی سمت چپ مغزتان استفاده کنید و با استفاده از رنگ ، تصاویر، طرح های فضایی و ریتم های قابل رویت، علاقه ی خودتان را به این یادداشت برداری ها افزایش دهید. این روش یادداشت افکار را نقشه‌ی ذهن می نامند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *