0
02143000313

۱۱ مهارتی که شما را فوق‌العاده موفق می‌کند

وقتی موفقیت را برای خودتان تعریف کردید، مسیر رسیدن به آن در مقابل‌تان ظاهر می‌شود. چطور یک نفر فوق‌العاده موفق می‌شود؟ بعضی می‌گویند شانس بوده. دیگران می‌گویند به خاطر تلاش بوده. حقیقت این است که موفقیت حاصل ترکیب این دو است و البته یک سری فاکتورهای دیگر. تعریف موفقیت می‌تواند کمی دشوار باشد، چون بسیار ذهنی است. برخی افراد می‌خواهند در عرض یک سال میلیاردها تومن پول کسب کنند. برخی دیگر هم می‌خواهند خوب زندگی کنند و سه هفته تعطیلات با حقوق داشته باشند تا بتوانند مسافرت کنند. افراد دیگری هم هستند که به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد اضافی در کنار شغل اصلی‌شان هستند تا بتوانند وقت بیشتری را صرف علایق‌شان کنند.

صرفنظر از تعریفی که از موفقیت دارید، این ۱۱ مهارت می‌تواند به شما در رسیدن سریعتر به اهداف‌تان کمک کند.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] تکرار افکار منفی در ذهن‌تان را متوقف کنید [/yt_heading]

اخیراً مقاله‌ای در نیویورکر چاپ شده که نشان می‌دهد وقتی گذشته را به خاطر می‌آوریم، ما آن را به شیوه‌ای که فکر می‌کنیم به یاد نمی‌آوریم. تصویری که به ذهن‌مان می‌آید مثل فیلم‌های قدیمی که در سرمان تکرار می‌شود نیست. در واقع، هر وقت چیزی را به خاطر می‌آوریم، حافظه خودش را براساس روشی که ما گذشته را به یاد می‌آوریم تغییر می‌دهد.

هر چه افکار منفی را در ذهن‌تان بیشتر تکرار کنید، آن را بیشتر احساس خواهید کرد که به این معنی است که بیشتر به آن باور خواهید کرد. بزودی شروع به باور کردن این می‌کنید که به اندازه کافی خوب یا بااستعداد نیستید و هرگز موفق نمی‌شوید. راه‌حل این مشکل این است که خاطرات یا اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اید را یادآوری و به آنها از بعد یادگیری نگاه کنید. آنها را به عنوان عاملی برای رشدتان ببینید.

 

[ بیشتر بخوانیم : پیش به سوی موفقیت با قوانین موفقیت ]

 

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ]  محیط مثبتی برای خودتان ایجاد کنید [/yt_heading]

محیط تاثیر زیادی در موفقیت افراد دارد. به ندرت به این مورد اهمیت می‌دهیم. جایی که کار می‌کنید و جایی که اکثر وقت‌تان را سپری می‌کنید تاثیر بزرگی روی آنچه انجام می‌دهید و احساس‌تان درباره آن می‌گذارد. محیط مثبت به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به کارتان علاقه و اشتیاق بیشتری داشته باشید. یک محیط منفی خوشی و اشتیاق را به کلی از شما می‌گیرد.

مشابه همین اتفاق در خانه هم می‌افتد و شاید حتی بیشتر، چون جایی است که شما در پایان روز برای استراحت و بازیابی خودتان به آنجا باز می‌گردید. مثلاً، می‌توانید از روش‌های فنگ شوی استفاده کنید. در فلسفه فنگ شوی، چی (Qi یا chi) نوعی انرژی است که اگر در حالت مثبت باشد شنگ چی (Sheng chi) یا (دَم کیهانی) یا (انرژی حیاتی) نامیده می‌شود و شانس خوب را به انرژی فیزیکی، روابط عاطفی و رفاه مادی تبدیل می‌کند و جریان داشتن درست و مناسب چی در خانه بسیار مهم است.

اما اگر چی راکد بماند و نتواند جریان آزادانه‌ای داشته باشد به انرژی مخربی تبدیل می‌شود که شا چی (Sha Chi) یا همان شا نامیده می‌شود. انباشتگی و بی‌نظمی (مثلاً اتاق نامرتب و کپه‌های لباس، یا وسایل بی‌مصرف در کیف، یا در راهرو و تراس ساختمان) موجب می‌شوند چی نتواند آزادانه به حرکت درآید و به شا چی تبدیل می‌شود.

  

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] هدف‌(چرایی)تان را مشخص کنید [/yt_heading]

همانطور که سیمون سینک می‌گفت:«با چرا شروع کنید». شما باید بدانید چرا می‌خواهید کاری را برای کسب موفقیت انجام دهید. گاهی این چرا فوراً مشخص نمی‌شود و شما باید حس کنجکاوی‌تان را به کار انداخته و آن را پیدا کنید. ایرادی ندارد. امّا اگر صرفاً به دنبال پول رفتید یا به دنبال تأیید یا این ایده که موفق دیده شوید، هرگز چرایی‌تان را پیدا نخواهید کرد. این محرک‌ها خیلی دوام نمی‌آورند.

چرایی شما انگیزه و بزرگترین هدف شماست. چیزی است شما را هدایت می‌کند، حتی وقتی همه چیز به نظر در حال فروپاشی است. سینک می‌گوید:«مردم چیزی که درست می‌کنید را نمی‌خرند، آنها چرایی انجام آن را از شما می‌خرند». تشخیص چرایی‌تان برای دانستن اینکه چطور مخاطبان و مشتریان‌تان را پیدا کنید بسیار کلیدی است. پیدا کردن چرایی در هر کاری که انجام می‌دهید نیاز به زمان دارد. امّا سریعتر شروع به جستجو کنید، به زودی خودش ظاهر خواهد شد.

 

[ بیشتر بخوانیم : ۷ کلید موفقیت ]

 

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] به حس شهودتان گوش کن، امّا آن را از صافی عقل‌تان رد کنید [/yt_heading]

حس ششم، حس الهام، به دل افتادن، غریزه یا هرچیزی كه دوست دارید آن را بنامید یك واقعیت است. این حس درونی وقتی پای تصمیم‌گیری وسط می‌آید و باید تصمیم‌های مهم گرفته شود یك ابزار قدرتمند است اما باید این را بدانید كه بهتر است همیشه به حس درونی‌تان اعتماد نكنید. خیلی اوقات بهتر است كه به جای این حس درونی به عقل و منطق و قدرت مغزی خودتان مراجعه كرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری كنید. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به حس درونی‌تان اعتماد کرده، امّا آن را از صافی عقل منطقی‌تان هم رد کنید. مطمئن شوید کاری که می‌خواهید انجام دهید منطقی است، امّا بااینحال اجازه دهید حس شهود شما را هدایت کند.

  

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] موفقیت‌تان را تجسم کنید [/yt_heading]

استفاده از اصول تجسم‌سازی در هر چیزی از ورزش حرفه‌ای گرفته تا کسب و کار و فراتر از آنها به اثبات رسیده است. ورزشکاران قرن‌هاست از تجسم استفاده می‌کنند. آن‌ها را آموزش می‌دهند تا خود را برنده ببینند. آن‌ها واقعاً خود را می‌بینند که از خط پایان می‌گذرند، توپ را درون دروازه شوت می‌کنند، سراشیبی پیست اسکی را عالی طی می‌کنند، یا سریع‌ترین شناگر هستند. آن‌ها پیروزی خود را می‌بینند و حس می‌کنند و باور دارند. آن‌ها موفقیت خود را تجسم می‌کنند.

نه فقط ورزشکاران از تجسم برای کمک به موفقیت خود استفاده می‌کنند، بلکه تاجران، سخنرانان عمومی، پزشکان، فروشندگان، نویسندگان و بسیاری از متخصصان دیگر نیز آن را به‌کار می‌برند. تصور خود در حال دستیابی به چیزی که می‌خواهید، طوری‌که گویی واقعاً همان لحظه به آن دست یافتید، این امکان را فراهم می‌آورد که واقعاً اتفاق بیفتد.

تجسم خودتان در حال زندگی کردن مطابق میل‌تان و انجام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید، کلید موفقیت شما در سفر زندگی است. به این معنی نیست که تمام وقت‌تان را در خانه نشسته و به امید و آرزو سپری کنید. این یعنی شما باید تصویری از آنچه می‌خواهید را در پش ذهن‌تان نگه داشته و بعد به دنبال آن بروید. شما باید اقدام کنید.

 

[ بیشتر بخوانیم : موفقیت راز ندارد ، راه دارد ]

 

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] بیشتر از حرف زدن، عمل کنید [/yt_heading]

هر کسی می‌تواند درباره موفقیت حرف بزند. چیزی که سخت است عمل و اقدام کردن است. برای موفق شدن، شما باید مهارت‌های لازم را کسب کنید. همچنین باید اساساً به کاری که انجام می‌دهید باور داشته باشید. شما باید هدف‌تان را بدانید و از باورها و ارزش‌های درونی‌تان پیروی کنید. هیچ چیزی بیشتر از اینکه بین حرف و عمل‌تان فاصله باشد نمی‌تواند به اعتبار شما آسیب وارد کند. پس به حرفی که می‌زنید عمل کنید، آن را پیگیری کنید و بالاتر از همه آن را باور کنید. به حرکت‌تان ادامه دهید و مطمئناً به اهداف‌تان خواهید رسید.

  

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] ارتباط موثر داشته باشید [/yt_heading]

مهارت‌های نرم اغلب بزرگترین تفاوت بین کسانی است که همیشه مشتاق موفقیت بوده و کسانی که به موفقیت دست می‌یابند است.

ارتباط موثر یک مهارت است. چیزی است که زمان‌بر است و نیازمند اینکه شما نه تنها برای شناخت دیگران، بلکه برای شناخت خودتان هم سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید. شما باید قبل از اینکه به دیگران بگویید چطور باید عمل کنند، خودتان را کنترل کنید.

زمان‌هایی که ناامید می‌شوید را تشخیص داده و بدانید چطور احساسات منفی‌تان را کنترل کنید. ضمناً، بسیار مهم است که بدانید چه وقت باید باخورد سازنده بدهید و چه وقت صحبت نکنید. برقراری ارتباط یک هنر است و برای یاد گرفتن آن به زمان نیاز دارید.

 

[ بیشتر بخوانیم : ۶ راهکار برای موفقیت بدون داشتن مدرک دانشگاهی ]

 

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] به اهداف‌تان متعهد باشید [/yt_heading]

برای موفقیت باید کاملاً خودتان را صرف اهداف‌تان کنید و تا حصول نتیجه به آنها پایبند باشید. این را در نظر داشته باشید: اگر نمی‌خواهید به رویاهایتان متعهد باشید، شخص دیگری این کار را خواهد کرد. و هیچ چیزی دردناک‌تر از این نیست که ببینید شخص دیگری به رویاهای شما دست یافته است.

شاید چند سال طول بکشد تا متعهد شدن به چیزی را یاد بگیرید. امّا یادگیری تعهد بسیار مهم است، چون تنها مهارتی است که به راحتی از هدفی به هدف دیگر منتقل می‌شود. اگر بتوانید به خودتان ثابت کنید که می‌توانید در یک حوزه ایستادگی کنید، شانس این هست که بتوانید در هر حوزه‌ای که انتخاب می‌کنید ایستادگی کنید.

برای اینکه بفهمید متعهد شدن و رسیدن به یک هدف به چه معنی است، شما باید حداقل یکبار این کار را انجام دهید و و تا حصول نتیجه آن را ادامه دهید.

  

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] هرگز بهتر شدن را متوقف نکنید [/yt_heading]

بخشی از فرآیند موفقیت، بهتر شدن و یادگیری مستمری است که کمک می‌کند تا در طول زمان از منابع‌تان بهتر استفاده کنید. به محض اینکه بهتر شدن را متوقف کنید، از موفقیت دور و دورتر می‌شوید. در بهترین حالت، در همان جایگاهی که هستید باقی می‌مانید.

فرآیند توسعه، ساخت و بازسازی بخشی از سفری است که هرگز پایان نمی‌یابد. مهارتی است که باید به طور مداوم به دنبال بهتر کردن آن باشید. امّا فقط مثل هر چیز دیگری، هر چه بیشتر آن را به کار ببرید، در آن بهتر می‌شوید. آزمودن استراتژی‌های جدید و استفاده از روش‌های متفاوت را در نظر داشته باشید. پشگامان کسانی هستند که مرزها را درنوردیده و مسیر خودشان در زندگی را می‌سازند.

 

[ بیشتر بخوانیم : ۳ عامل اثرگذار بر موفقیت رهبران بزرگ در موقعیت های دشوار ]

 

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] به طور مداوم سوال بپرسید [/yt_heading]

شما نباید هرگز یاد گرفتن را متوقف کنید. هرگز.

ما از طریق پرسش سوال یاد می‌گیریم. بنابراین هر چه بیشتر بپرسید، پاسخ‌های بهتری هم می‌گیرید. سؤال‌کردن علاوه بر اینکه باعث بهتر فکر کردن می‌شود، منجر به برقراری روابط غنی‌تری هم می‌شود. سؤال بهترین راه برای افزایش صمیمیت است. سؤال‌پرسیدن باعث آشنایی بیشتر با افراد جدید و کشف نکات تازه‌ای درباره آشنایان قدیمی می‌شود.

بخش از موفق شدن است که از دیگران راهنمایی بخواهید. آنها معمولاً کسانی هستند که در حال حاضر به موفقیتی که شما به دنبالش هستید رسیده‌اند. ارزش زیادی در پرسیدن سوال وجود دارد. برای کسانی که تازه می‌خواهند شروع کنند، پرسیدن سوال باعث می‌شود مغزشان نسبت به الگوهای جدید پذیراتر باشد.

هر چه سوالات عمیق‌تر بپرسید، پربارتر می‌شوید. و در این فرآیند، خودتان را بهتر می‌شناسید. این خودشناسی در نهایت منجر به حس آرامش و شادی می‌شود.

  

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] در پایان هر روز، نتایج کارهایتان را بررسی کنید [/yt_heading]

به راحتی در دور باطل زندگی گرفتار می‌شوید، از یک شاخه به شاخه دیگر می‌پرید، بدون اینکه بدانید کارهایی که انجام می‌دهید چقدر موثر هستند. امّا اگر موفقیت پایدار می‌خواهید، باید در پایان هر روز زمانی را اختصاص داده و نتایج کارهایتان را بررسی کنید.

حتی شده ۵ دقیقه زمان برای این کار اختصاص بدهید و ببینید چه کارهایی به خوبی پیش رفته و چه کارهایی خوب پیش نرفته. این کار شناختی از مشکلات و ضعف‌های موجود را در اختیار شما قرار می‌دهد. بررسی نتایج، چه روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه، بخش مهمی از بهبود مستمر در طول زمان است.

بدون بازخورد، شما احتمالاً دید درستی به مسائل نخواهید داشت. یک قدم به عقب بردارید. تصویر بزرگتر را ببینید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصمیمات هوشیارانه‌تری درباره جایی که می‌خواهید بروید بگیرید.

 

[ بیشتر بخوانیم : آیا قصد دارید که یک موفقیت بلند مدت و واقعی داشته باشید؟ ]

منبع: entrepreneur.com | Seminarema.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *