0
02143000313

۱۰ مهارت برقراری ارتباط موثر

برقراری ارتباط موثر

برقراري ارتباط

برقراري ارتباط مهارتي است که هر کسي از آن بهره اي دارد. با ارتباط داشتن با ديگران مي توانيد ديدگاه ها و انديشه هايتان را به آنها منتقل کنيد و از نظرات و افکار ديگران نيز سود ببريد. مهارت هاي ارتباطي و برقراري ارتباط با اشخاص و گروه هاي گوناگون نيازمند آموختن و به کارگيري نکاتي است که در اين مطلب تعدادي از آنها را برمي شمريم.

تکنیک های ارتباط موثر و توانایی برقراری ارتباط خوب با دیگران، یکی از مهم ترین بخش های موفقیت و یکی از مباحث مهم رشد فردی است. فرقی نمی‌کند در چه جایگاه اجتماعی قرار دارید. همسر یا پدر و مادر، مدیر یا کارمند، مدرس یا دانش آموز، مشتری یا فروشنده در تمامی موقعیت هایی که هر روز در آن قرار می‌گیرید به فن بیان قدرتمند و ارتباط سازی موثر نیاز دارید. منبع

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

۱- بشنويد

برخي افراد فکر مي کنند تنها با مهارت بي نظيرشان در صحبت کردن مي توانند در برقراري ارتباط با ديگران موفق شوند. اما ظاهرا اين افراد فراموش کرده اند که شنيدن فاکتور بسيار مهمي در مهارت هاي ارتباطي است. تا زماني که شنونده خوبي نباشيد، در ارتباط برقرار کردن با ديگران هم توفيقي کسب نخواهيد کرد.

براي اينکه شنونده خوبي باشيد بايد علاقه خود به آگاهي از ديدگاه ديگران را نشان دهيد، از پرت کردن حواس طرف مقابل بپرهيزيد، اگر حافظه تان چندان مورد اطمينان نيست، يادداشت برداري کنيد، حرف ديگران را قطع نکنيد و پيش از پايان صحبت طرف مقابل درباره حرف هايش قضاوت نکنيد.

شنونده خوب
شنونده خوب

۲- بخوانيد

مطالعه و خواندن، به شما کمک مي کند تا درک بهتري از زبان، دستور زبان و فرم جملات داشته باشيد. مطالعه نقش مهمي در شناخت اصطلاحات صنف هاي گوناگون، بازشدن پنجره ذهن به روي چشم اندازهاي نو، يادگيري مطالب مختلف، افزايش خلاقيت ايفا مي کند. همچنين با مطالعه کردن قادر خواهيد بود گوينده توانايي باشيد. در يک کلام خواندن به تقويت مهارت هاي ارتباطي شما کمک شاياني مي کند.

مطالعه
مطالعه

۳- به ارتباط غيرکلامي بها بدهيد

غير از ارتباط کلامي که همان صحبت با ديگران است،نوعي ارتباط غيرکلامي هم وجود دارد که با استفاده از لحن، ايما و اشاره، حرکات چشم ها، حالات صورت و غيره ميسر مي شود.
ارتباط غيرکلامي درک و برقراري ارتباط با ديگران را تسهيل مي کند و به عبارتي بسياري بر اين باورند که ارتباط غيرکلامي آنچه در درون شماست را به راحتي به ديگري منتقل مي کند.
نبايد فراموش کرد که ارتباط غيرکلامي در فرهنگ هاي مختلف، متفاوت است.

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

۴- بپرسيد

پرسش و طرح سوال بخشي مهم و جدايي ناپذير در برقراري ارتباط است و ذهن شما را نسبت به موضوع روشن مي کند.
دقت کنيد که وقتي سوالي را مطرح کرديد، براي پاسخ گرفتن هم شکيبايي به خرج دهيد، تا جواب مناسبي بگيريد.
پرسيدن سوالات به جا و مناسب در مسير برقراري ارتباط شما را راهنمايي خواهد کرد.

سوال پرسیدن
سوال پرسیدن

۵- درک اصول ارتباطي

براي برقراري ارتباط چه روندي را بايد طي کرد؟ روند يا چرخه برقراري ارتباط به گونه ايست که در هر موقعيت و براي هر کسي قابل اجراست.
روند برقراري ارتباط عبارت است از: هدف، رمزگذاري پيام، انتقال پيام، دريافت پيام، رمزگشايي يا درک پيام دريافتي، ارائه بازخورد يا واکنش نشان دادن به فرستنده پيام.
با طي کردن اين مراحل مي توانيد به سادگي با ديگران ارتباط برقرار کنيد.

برقراری ارتباط
برقراری ارتباط

۶- مذاکره کنيد

ممکن است موقعيتي برايتان پيش بيايد که براي دستيابي به اهدافتان مجبور به مذاکره با شخص يا گروهي شويد. طرف مقابل شما حتما تلاش مي کند که مذاکره را به نفع خود پيش ببرد.
مذاکره سودمند زماني اتفاق مي افتد که نيازها و چشم اندازهاي مد نظر ديگران را خوب درک کنيد و با ذهني باز به جاي کوشش براي از ميدان به در کردن حريف، ارتباط متقابل از نوع برد-برد ايجاد کنيد.

مذاکره
مذاکره

۷- يادداشت برداري کنيد

به اشتراک گذاري اطلاعات و مکتوب کردن برخي از نکات و صحبت هاي مطرح شده در نشست ها راهي است براي به خاطر سپاري نکات مورد بحث قرار گرفته و کاوش براي درک بهتر آنها.

یادداشت
یادداشت

۸- درجمع صحبت کنيد

صحبت کردن در جمع به شما کمک مي کند تا مهارت بيشتري در برقراري ارتباط با ديگران پيدا کنيد. اعتماد به نفس داشتن در چنين کاري را هيچگاه فراموش نکنيد. از حالات صورت و به ويژه چشم ها هم غافل نشويد تا به اين ترتيب شنوندگان و حاضران هم بتوانند با شما بهتر ارتباط برقرار کنند.

صحبت
صحبت

۹- از کنار بازخورد به آساني نگذريد

بازخورد کليد برقراري ارتباط است. بازخورد به شما کمک مي کند تا ارتباط شما با گيرنده يا فرستنده پيام سازنده باشد. در قضاوت و داوري منصف و عادل باشيد تا برقراري ارتباط با ديگران براي شما سود بيشتري داشته باشد. داشتن نگرش مثبت نسبت به بازخورد مي تواند فاصله شما را با موفقيت کمتر کند.

برقراري ارتباط
برقراري ارتباط

۱۰- بر کشمکش ها پيروز شويد

کشمکش و برخورد بخش جدايي ناپذير ارتباط متقابل و روابط کاريست. تلاش کنيد در اين کشمکش ها مودب و در عين حال محکم باشيد، به جاي تمرکز بر فرد يا گروه به دنبال راهي براي پيروزي بر کشمکش ها باشيد، به جاي تصميم گيري بر پايه فرضيات و حدس و گمان ها، براي يافتن حقايق کاوش کنيد.

پیروز شدن
پیروز شدن
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *