0
02143000313

فرمول یک روز کاری خوب

چگونه یک روز کاری عالی داشته باشیم ؟

اگر به شغل خود علاقمندید، منظورم علاقمند از اعماق وجوداست که بعد از پایان ساعات کاری به زمین و زمان ناسزا می‌گوئید و روزهای تعطیل برایتان کسالت‌بار است، این مقاله مناسب حال شما نیست. اما ۹۹٪ از مردم که، نه تنها علاقه‌ای به شغل خود ندارند بلکه کاملا هم نسبت به آن بی‌رغبتند باید متوجه باشند که: بخت و اقبال همواره در گرو عادت‌های روزمره شماست.

از جمله این عادت‌ها؟ یک روز کاری خوب یا یک شغل ایده‌ال را تصور کنید. دکتر استیسی کیم، می‌گوید: هنگامی که بگوئید “همه چیز باید عالی باشد”، مقدمه شکست را فراهم آورده‌اید. فقط کافیست با این رویکرد در محل کار خود حاضر شوید که “من تمام تلاشم را خواهم کرد” و همین جمله دروازه‌های موفقیت را به روی شما خواهد گشود!
در اینجا بیش از ۹ روش را ذکر می‌کنیم که روز پربارتری را می سازد، از هنگامی که از خوب برمی‌خیزید تا زمانی که محل کار خود را ترک می‌کنید:

هنگامی که از خواب بلند می‌شوید

صبحانه قهرمانان؟ به اعتقاد الیزابت شاو، متخصص تغذیه در دانشگاه شهر سان دیگو: برای شغل‌های متعارف صبحانه، باید حاوی پروتئین باشد. تحقیقات اخیر در دانشگاه میسوری نشان داده که، زنانی که ۳۰ گرم ماده پروتئینی برای صبحانه مصرف می‌کنند- نسبت به زنانی که پروتئین کمتری مصرف می‌کنند- به عنوان نمونه یک فنجان ماست یونانی بدون چربی و ۳۰ گرم بادام خرد شده، در تمام طول روز پر انرژی‌تر بوده و در‌عین حال احتمالا کمتر به پرخوری روی می‌آورند!

در طول مسیر خانه تا محل کار

تحقیقات حاکی از آن است که طی کردن مسیر خانه تا محل کار برای زنان نسبت به مردان استرس بیشتری را فراهم می‌آورد، اما کمی حس بدبینی سالم، در حقیقت به حس آشفتگی کمتر کمک شایانی می‌کند. سوزان برتل، متخصص روانشناسی در زمینه تعادل بین کار و زندگی معتقد است: “مردم با این امید از خانه خارج می‌شوند که، امروز در مسیرم ترافیک کم‌تر، ساخت و سازی‌های مزاحم که موجب ترافیک شوند، کم‌تر و آب و هوایی که مانع حرکتم شود، وجود نخواهد داشت اما همه این تصورات به ندرت به حقیقت می‌پیوندد.”
” اما اگر هر روز با این تصور که ترافیک امری معمول است و اغلب هم وجود دارد از خانه خارج شوید، دیگر استرس بر شما غالب نخواهد شد.” بارتل می‌گوید: کافیست در زمان‌بندی مسیرِ خانه تا محل کار دقت کرده و زمان بیشتری را برای اتفاقات غیرمترقبه مسیر خانه تا محل کار خود درنظر بگیرید و اگر مسئله غیرمنتظره‌‌ و مهمی پیش‌آمد که نگران شدید مبادا دیرتان شود، فورا با محل کار خود تماس بگیرید. اجازه دهید که آنها در جریان قرار گیرند و برنامه یا شخصی را جایگزین شما کنند، همین موجب می‌شود که نفس راحتی کشیده و از استرستان کاسته شود.

به محض ورود به محل کار

شاید در وهله اول غیر منطقی به نظر برسد، اما اگر وسوسه می‌شوید که لیستی بلند بالا از کارهایتان بنویسید، همواره مقاومت کنید. دکتر کیم معتقد است: “به جای کارکردن روی ۱۰ مورد، فقط روی ۱ یا ۲ مورد که حقیقتا ضروری‌تر به نظر می‌رسد، تمرکز کنید.” اگر اولویت‌های خود را معین کنید، سنجید‌ه‌تر پیش می‌روید. برنامه‌ریزی به تمرکز هم کمک می‌کند و در ضمن کارایی شما را افزایش می‌دهد. سپس اگر وقفه‌ای در کارتان پیش آمد، با درایت خودتان، تصمیم می‌گیرید که کدام مهم‌تر است، رسیدگی به اموری که حواستان را پرت کرده یا اولویت‌هایتان.


[yt_heading style=”flat-green” align=”right” heading=”h3″ color=”#fff” width=”20″ size=”18″ margin=”20″ ]  مقالات موفقیت [/yt_heading]


 

پیش از ارائه سخنرانی

حتی اگر یک سخنران حرفه‌ای باشید یا هفته‌ها وقت صرف کرده‌اید تا خودتان را برای سخنرانی آماده کنید، به طور حتم در روز موعود دستپاچه خواهید شد. اما این دستپاچگی و استرس، ذاتا بد نیست. بر اساس تحقیقات اخیر در دانشگاه روچستر، این انرژی که در غالب هیجان و استرس بروز می‌کند نه تنها کاملا طبیعی و بلکه بسیار هم مفید است! و در واکنش به این شرایط دشوار از میزان استرس شما می‌کاهد.
نکته‌ای دیگر: به جای نگرانی از قضاوت و انتقاد حاضرین، فقط بر این واقعیت تمرکز کنید که شما در حال ارائه اطلاعاتی هستید که برای حاضرین ارزشمندست و بابت آن باید از شما قدردانی کنند. بارتلی می گوید: “این تصورات مثبت، منبع انرژی استرس‌زا را از روی حاضرین برداشته و به درون شما، شمایی که قادرید دیگران را از اطلاعات و دانش خود بهره‌مند سازید، منعکس می‌کند.”

هنگام صرف ناهار

در صورتی که اجازه دارید ناهار خود را خارج از محل کار صرف کنید، به فضای سبزی مانند پارک یا حیاط بروید. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که حضور در طبیعت نه تنها استرس را کاهش داده و مایه شادیست، بلکه کارایی را افزایش می‌دهد. در واقع، یافته‌های اخیر دانشگاه میشیگان حاکی از آن است که، سپری کردن ساعاتی در طبیعت موجب بهبود حافظه شده و اشتیاق و هیجان را تا ۲۰٪ افزایش می‌دهد. اگر هوای بیرون سرد و بارانی بود و نتوانستید از محل کارتان خارج شوید، حداقل از کامپیوتر خود فاصله بگیرید زیرا بر اساس یافته‌های دانشگاه بریستول، خوردن غذا در مقابل صفحه نمایش حواس شما را پرت می‌کند و ناخودآگاه پرخوری می‌کنید.

رویارویی با مشتری جدید

راز و قدرت تاثیر گذاری در برخورد اول، در دستان شما نهفته است. تحقیقات اخیر دانشگاه الینویز حاکی از آن است که، هنگامی که شخصی را برای بار اول در محیط کار ملاقات می‌کنید و با وی به گرمی وبا حالتی دوستانه دست می‌دهید، سیگنال‌های دوستانه‌ای را می‌فرستید و او نیز دریافت می‌کند. و اما نتیجه؟ دکتر ساندا دلکس معتقد است: “احتمالا تاثیر متقابل مثبت بیشتری را در پی خواهد داشت و تاثیر خطاهای سهوی از قبیل تلفظ اشتباه نام شخص را به حداقل می‌رساند.” از زبان بدن نهایت استفاده را بکنید.

هنگامی که نیاز به تمرکز دارید

تلفن در حال زنگ زدن است، همکارانتان بی‌مقدمه وارد اتاق شما می‌شوند و این مصداق حواس‌پرتی‌های بیرونی است اما حواس پرتی‌های درونی، وقت بیشتری را هدر می‌دهد. با این ترفندهای ساده حواس‌پرتی‌های درونی و بیرونی را از خودتان دور کنید و به کار بچسبید: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از وقتتان را به آنچه معمولا حواستان را پرت می‌کند، اختصاص دهید اما بلافاصله بعد از این زمان سرکارتان برگردید.
هنگامی که زمانتان به اتمام رسید، به دقت فکر کنید که چه چیزهایی ممکن است تمرکز شما را بر هم زند، آیا از آن دسته افرادی هستید که بلافاصله بعد از اتصال به اینترنت، صفحه فیس بوک خود را چک می‌کنید یا به جرو بحثی که با دوست خود داشتید فکر می‌کنید؟ به اعتقاد دکتر سیم: “یک تایمر بهترین کمک برای شماست.ببینید که چقدر زمان شما را می گیرند؟ این روش بهترین راه برای دیدن عوامل حواس‌پرتی‌های بیرونی و درونی و اجتناب از آنها است.”

ساعت کسالت‌بار بعدازظهر

به جای انجام حرکات انرژی‌زای یوگا در محل کار  ،قهوه (یا حتی بدتر، خوردن کاپ کیک در بوفه) می خورید؟! در حالی که پشت میز خود نشسته‌اید، بازوی سمت چپتان را به سمت عقب صندلی بچرخانید و به مفصل ران سمت راستتان نزدیک کنید (اما آن را لمس نکنید.) تنه را به سمت چپ بچرخانید، سمت چپ صندلی را با دست راست بگیرید. سه یا چهار نفس عمیق بکشید سپس همین حرکت را در طرف مقابل انجام دهید. به اعتقاد شانون هتفیلد، مربی یوگا در آستین تگزاس: “با این حرکات نه تنها از شر استرس خلاص می‌شوید بلکه از تجمع انرژی در بدنتان نیز جلوگیری کرده‌اید. “

پیش از ترک محل کار

شاید تمام آنچه که در لیست کارها ذکر کرده بودید را انجام نداده باشید اما این به معنای ناکارآمدی شما نخواهد بود. اغلب به این دلیل است که کارهایی که در برنامه روزانه خویش ذکر نکرده‌اید، برایتان پیش می‌آید، از جمله انجام کارهای ناتمام همکاری که در مرخصی است یا رسیدگی به درخواست یک ارباب رجوع.
دکتر کیم می‌گوید: “اغلب چنین نمی‌شود که در برنامه شما تغییری حاصل شود اما گاهی بیش از آنچه تصور می‌کنید مشغله دارید و حتی اگر چنین شد باید به آنها بپردازید.” پس به جای تهیه لیستی بلند بالا برای انجام و پرداختن به آنها، لیستی از کارهای که انجام داده‌اید بنویسید و احساس سخت‌کوشی و پرباری کنید. شما بله! با خود شما هستم، هیچگاه برای دریافت مدال افتخار سخت‌کوشی دیر نیست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *