0
02143000313

چگونه استعدادهایمان را کشف کنیم؟

آنچه اهمیت دارد این است که ما هم در این دنیا نقشی داشته باشیم و صرفا یک مصرف کننده نباشیم.ممکن از خود بپرسیم ما به درد چه کاری می خوریم؟آیا باید حتما مخترع باشیم یا حتما باید کار بزرگی را انجام دهیم تا بتوانیم مفید باشیم؟

جواب این سوال ها را استعدادهای برجسته ی ما می دانند!همان استعدادهایی که مشخص می کنند در انجام چه کاری می توانیم بهترین باشیم.در اینجا لازم است بدانیم که ما در انجام هیچ کاری کاملا بی استعداد نیستیم و با تلاش زیاد می توانیم در هر زمینه ای موفقیت هایی را بدست بیاوریم مثلا کسی که می گوید استعداد ریاضی ندارد هرگز در این درس نمره صفر نمی گیرد بنابراین گرفتن نمره ای مانند ۷ هم خود نشان از مقداری استعداد است!همین شخص باتلاش بیشتر می تواند قبول شود هرچند که گرفتن نمره بیست ممکن است برای او بسیار بسیار سخت باشد.آنچه مهم است این است که بدانیم هرانسانی در یک یا چند زمینه ی خاص استعداد و توانایی بیشتری دارد بنابراین فعالیت در این زمینه ها می تواند باعث پیشرفت او و ایجاد احساس خوشبختی و مفید بودن در او شود اما اگر شخص استعدادهایش را نادیده بگیرد زندگی او پر از احساس سرخوردگی, ناامیدی, خستگی و بی فایده بودن خواهد بود.مثلا کسی که استعداد خوبی در موسیقی ندارد ممکن است سالها در این رشته تلاش کند و دست آخر به موفقیت قابل توجهی دست نیابد و به این دلیل خود را شخصی بی لیاقت و بی استعداد تصور کند در حالی که می توانست در زمینه ای دیگر بسیار موفق باشد.

از کجا بدانیم که در چه زمینه ای استعداد و توانایی بیشتری داریم؟در ادامه پنج راهکار را ارائه می کنم که می تواند برای کشف استعدادهای شما مفید باشد.این راهکارها عبارتند از:

 

۱٫ کارهای جدیدی را انجام دهید که همیشه از انجام دادن آنها ترس داشته اید!

اول از خود بپرسید چرا از انجام این کار می ترسید و چه قابلیتی را برای انجام آن کار کم دارید؟اگر فقط به این دلیل از آزمایش یک کار جدید می ترسید که ممکن است خوب از آب در نیاید در واقع با این تفکر همه استعداد های نهفته خود را سرکوب کرده و مانع از شکوفا شدن آنها می شوید.ما معمولا ترس خود از انجام یک کار جدید را با جملاتی توجیه می کنیم جملاتی مانند: خیلی سرم شلوغه… جراتش رو ندارم … مطمئن نیستم از عهده اش بر بیام…دیگه از من گذشته… ممکنه همه من رو مسخره کنن… و جملات شبیه این!این توجیهات را دور انداخته و فعالیت های جدیدی را امتحان کنید تا بتوانید از لابلای آنها به استعداد های نهفته خود پی ببرید.

۲٫انجام چه کاری برای شما آسان است؟

آیا شده دوستان شما به شما بگویند:”ای کاش می توانستم مانند تو در انجام فلان کار خوب باشم”؟آیا انجام آن کار برای شما آنقدر ساده است که از نظر شما خیلی چیز مهمی نیست؟ توجه داشته باشید که حتما لازم نیست که چیزهای خوب با سختی و مشقت بدست بیایند , بعضی افراد به طور طبیعی توانایی های خاصی دارند طوری که انگار برای همان کار ساخته شده اند. سعی کنید از این توانایی های ذاتی استفاده کنید.ممکن است شما خودتان متوجه نباشید که در انجام بعضی کارها بهترینید اما دیگران این توانایی را دیده و به شما یادآوری کنند پس به حرف های اطرافیانتان گوش کنید هنگامی که جملاتی اینچنینی را به زبان می آورند: “تا حالا فکر کردی…….. بشی؟؟” یا “تو واقعا …. رو خوب انجام میدی”.

همه ما فکر می کنیم کارهایی را که می توانیم به آسانی انجام دهیم ساده هستند و ارزش آنها را نادیده می گیریم درعوض حسرت انجام کارهایی را می خوریم که انجام آن ها برای ما سخت و برای دیگران آسان است.


 

[yt_heading style=”flat-green” align=”right” heading=”h3″ color=”#fff” width=”20″ size=”18″ margin=”20″ ]  مقالات موفقیت [/yt_heading]


 

۳٫ آن چیزی را که دوست دارید انجام دهید.

به هیچکس یا هیچ چیز اجازه ندهید به شما بگوید آن چیزی را که شما دوست دارید و به دنبال آن هستید مسخره است و ارزش انجام دادن ندارد.امروزه در دنیا هیچ تخصصی نیست که مورد نیاز نباشد پس مطمئن باشید آنچه شما به آن علاقه دارید در جایی مورد نیاز بوده و افراد زیادی برای آن ارزش قائل اند.

۴٫ پر افتخارترین لحظات گذشته.

به گذشته خود فکر کنید و بهترین دستاورد ها و بزرگترین موفقیت های خود را که مایه افتخار شماست به یاد بیاورید.وقتی همه آنها را کنار هم بگذارید و به نوع این موفقیت ها فکر کنید رابطه بین آنها برای شما آشکار شده و به این ترتیب می توانید استعداد هایی را که پشت این موفقیت ها قرار دارند تشخیص دهید.مثلا اگر بیشتر افتخارات شما در زمینه یک ورزش خاص است پس شما در آن رشته ورزشی استعداد ویژه ای دارید.

۵٫ از دیگران بپرسید.

از دوستان, افراد خانواده و هم کلاسی هایتان در مورد ویژگی های منحصر به فرد خود سوال بپرسید.ممکن است در جواب آنها نکات مشترکی را بیابید که به شما در شناسایی استعداد هایتان کمک کند.مثلا اگر همه آنها به توانایی خاص شما در نقاشی اشاره کردند پس احتمالا شما استعداد خوبی در نقاشی دارید.

حرف آخر اینکه بدانید همه ما با هم متفاوت هستیم بنابراین هر کدام از ما دیدگاه های منحصر به فردی در مورد محیط اطرافمان داریم.هرگز از اینکه بایستید و خودتان باشید نترسید و هر آنچه را که باعث متفاوت بودن شماست بیان کنید و بدانید این کار باعث بهبود زندگی شما و دیگران خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *