0
02143000313

چگونه عادات جدیدی را به وجود آوریم؟

الگوی عادت سازی

چقدر طول میکشد که عادت جدیدی را به وجود آوریم؟

این زمان ممکن است از یک ثانیه تا چند سال طول بکشد . تمایلات و احساسات برای کسب اهداف و اتخاذ تصمیمات برای یک موضوع مشخص ، تعیین کننده‌ی سرعت پرورش یک عادت هستند.افراد زیادی در مورد کاهش وزن فکر و صحبت میکنند و میخواهند بع تناسب اندام برسند. این فرآیند ممکن است سال‌ها طول بکشد. اما یک روز پزشک به آن‌ها می‌گوید: « اگر وزنتان را کم نکنید و وضعیت جسمی‌تان را بهبود نبخشید ، در معرض خطر مرگ قرار میگیرد».

فکر مرگ باعث میشود بلافاصله رژیم غذایی بگیرند، ورزش کنند و سیگار را ترک کنند تا به فردی سالم تبدیل شوند. روان‌شناسان از این مسأله به « تجربه‌ی مهم احساسی» یاد میکنند. اگر تجربه‌ای آمیخته از لذت یا درد در شما به وجود بیاید ، تا آخر عمر آن عادت را خواهید داشت .
مثلاً اگر دست خود را روی شی‌ء داغی گذاشته یا سیم برق را لمس کنید، به شما شوک وارد می‌شود. این تجربه شاید فقط یک ثانیه طول بکشد ، اما برای همه‌ی عمر عادت نگذاشتن دست روی جسم داغ یا نگرفتن سیم برق را در خود خواهید داشت.

به عقیده‌ی کارشناسان ، حدوداً ۲۱ روز برای شکل گیری یک عادت با پیچیدگی متوسط زمان لازم است . برای عادت‌های ساده مانند صبح زود از خواب برخاستن، گوش دادن به برنامه هایصوتی آموزشیدر اتومبیل ، وقت‌شناس بودن، سر ساعت مشخص خوابیدن، شروع برنامه‌ی کاری با اولویت های مهم‌تر و … بین ۱۴ تا ۲۱ روز تمرین و تکرار لازم است .
چه طور عادت جدیدی را پرورش می‌دهید؟ طی سال‌ها تحقیق، یک روش ساده و قوی کشف شده است . این روش مانند دستور آماده کردن یک غذاست. شما با کمک این روش می‌توانید هر عادتی را که دلتان بخواهد، در خود به وجود آورید.

هفت پله تا عادت جدید

۱- تصمیم بگیرید

در مورد کاری که میخواهید انجام دهید ، قاطعانه تصمیم گیری کنید. مثلا اگر میخواهید صبح زود بیدار شده و ورزش کنید، ساعتتان را روی زمان مشخصی کوک کرده و سپس بلافاصله از رختخواب برخاسته، لباس های ورزشتان را بپوشید و به ورزش بپردازید.

۲- استثنا قایل نشوید

هرگز در مراحل شکل گیری عادت جدید، استثنا قایل نشوید و عذر و بهانه نیاورید. اگر تصمیم گرفته اید ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شوید، خود را مجبور به برخاستن کنید و این کار را آن قدر تکرار کنید تا خود به خود ساعت ۶ بیدار شوید .

۳- دیگران را آگاه کنید

دیگران را از کار و رفتار جدیدتان آگاه کنید، این که بدانید دیگران متوجه تغییرات قدرت اراده‌ی شما در تصمیم گیری‌هایتان هستند، حیرت انگیز است .

۴- خود را ببینید

با چشم ذهنتان عملکرد یا رفتارتان در یک موقعیت مشخص را ببینید ، هر چه عملکرد خود را بیش‌تر ببینید یا تصور کنید، این مساله سریع‌تر با ضمیر ناخودآگاهتان قبول شده و اتوماتیک‌وار انجام می‌شود.

۵- خود را تأیید کنید

مرتب خود را تأیید کنید، این تکرار به طور چشم گیری سرعت پرورش عادت جدید را افزایش می‌دهد، مثلاً قبل از این که بخوابید، مرتب با خود تکرار کنید : « ساعت ۶ بیدار می‌شوم». اکثر اوقات قبل از این که ساعت زنگ بزند ، بیدار خواهید شد و پس از مدتی دیگر به ساعت نیاز نخواهید داشت .

۶- بر تصمیمتان پافشاری کنید

آنقدر رفتار جدیدتان را تمرین کنید که به صورت اتوماتیک درآید و اگر روزی این رفتار را از خودتان نشان ندهید، احساس ناراحتی و ناآرامی کنید .

۷- به خودتان پاداش بدهید

هرگاه رفتار جدیدی را تمرین میکنید، به خود پاداش بدهید، هر بار که به خود پاداش می‌دهید، آن رفتار را تقویت کرده‌اید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *