0
02143000313

زبان بدن شما به همکارانتان درباره شما چه می گوید؟

 تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی با همکارتان صحبت نمی‌کنید یا ایمیلی برایش نمی‌فرستید چه خواهید گفت. زبان بدن شما می‌‌تواند به صورت غیرکلامی احساسات شما را منتقل کند، مثبت یا منفی. زبان بدن می‌تواند نحوه‌ی دیده و درک شدن شما توسط همکارانتان تاثیر بگذارد. در ادامه با سمینارما همراه باشید .

زبان بدن شما در محیط کار

نیازها، احساسات، افکار و تمایلات مردم توسط مغز لیمبیک پردازش شده و به شکل زبان بدن نشان داده می‌شود. برای مثال، یک کودک چه در یک شهر مدرن زندگی کند یا در یک جزیره دور افتاده، اگر از غذای مشخصی خوشش نیاید لبهایش را جمع خواهد کرد و وقتی مادرش را ببیند چشمهایش گشاد خواهند شد. این حالات خیلی ساده بوده، راحتی یا ناراحتی‌شان را نشان می‌دهد. از وقتی به دنیا می‌آییم، وقتی گرم یا سردمان باشد، قانع یا ناراضی باشیم، شاد یا غمگین باشیم، این حالت‌ها را در قالب ژست‌های بدنی و صورت ابراز می‌کنیم حتی اگر در قالب کلمات بیان نکنیم.

گرگ ویلیامز، نویسنده و متخصص زبان بدن می‌گوید:”بواسطه زبان بدنمان، شیوه درک هر کلمه را دگرگون می‌کنیم”. برای نمونه، ما می‌توانیم چیز مشابهی را به روش‌های مختلف گفته و معنای متفاوتی در هر بار بیان کردن در قالب حرکات زبان بدن که احساساتمان را درگیر می‌کنند داشته باشیم.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] . نمونه‌هایی از زبان بدن در عمل [/yt_heading]

ویلیامز می‌گوید، بیشتر افراد نسبت به علائم پنهانی که توسط نشانه‌های غیرکلامی فرستاده یا دریافت می‌کنند بی توجه هستند.

او اضافه می‌کند، این مایه تأسف است، چون اگر آنها در مورد این علائم بیشتر آگاه بودند، می‌توانستند معانی نامعلومی که ممکن بود در حل مشکلات و گرفتاری‌ها مفید باشند را کشف کنند.

ویلیامز مثال‌هایی از نشانه‌های ساده هر روزه‌ای که روی اینکه چطور مردم ما را می‌بینند تاثیر می‌گذارند عنوان می‌کند:

  • پیشانی. وقتی کسی روی پیشانی‌اش چروک می‌افتد، نشانه استرس است. بنابراین، نبود چروک نشان از آرامش و راحت بودن است.
  • چشم‌ها(باز و گشاد در مقابل بسته و تنگ). چشمان گشاد نشان از توجه، علاقه و ذهن باز فرد مورد نظر است. چشم‌های تنگ، درجه بالایی از توجه روی موضوع را نشان داده که معمولاً همراه با در هم شدن پیشانی یا ابروهاست.
  • لبخند. لبخند واقعی باعث گود افتادن دوره لب‌ها می‌شود.
  • نحوه قراردادن دست‌ها. وقتی دست‌ها نزدیک بدن نگه داشته شوند، این حالت نیاز به محافظت از بدن را منتقل می‌کند. وقتی دست‌ها از بدن دور نگه‌داشته شوند، این حالت احساس گشاده‌رویی، اعتماد و دسترسی را منتقل می‌کنند.
  • نحوه قرار دادن پاها. وقتی پاهای دو نفر در گفتگوی رودرو درگیر است، آنها از نظر روانی هم در گفتگو درگیر هستند. وقتی شخصی پایش را به سمت دیگری می‌چرخاند، معمولاً به این معنی است که فرد از نظر روانی شروع به رها کردن خود از قید گفتگو کرده و به زودی به مکالمه پایان خواهد داد.

[yt_heading style=”modern-1-orange” align=”right” heading=”h3″ color=”#A5A8E8″ width=”100″ size=”16″ margin=”20″ ] . زبان بدن در محیط کار [/yt_heading]

مثال‌های بالا می‌تواند در محیط‌های اداری هم پیدا شود، به هر حال نشانه‌های مشخصی هست که وقتی در محیط کارتان هستید می‌توانید به خاطر بسپارید.

ویلیامز می‌گوید: وقتی در محیط کسب و کار هستید، افراد گرایش به داشتن یک طرز تفکر جدی نسبت به خودشان و دیگران به همراه ژست‌های زبان بدن بیشتر دارند.

او اضافه می‌کند، همکاران معمولاً به دنبال چیزهای بخصوصی هستند تا معناهای مخفی که همراه با روشی که این چیزها بیان می‌شوند را مشخص کنند. خم شدن یک فرد ممکن است معنای متفاوتر از چیزی که کلمات منتقل می‌کنند را آشکار کند یا ممکن است حس بیم و هراسی باشد که از طریق حرکات زبان بدن دیده می‌شود.

این حرکات زبان بدن می‌تواند در محل کارتان تعیین کننده باشد:

  • بی‌علاقه به نظر رسیدن. وقتی احساس دوستانه و راحتی با افرادی که تعامل می‌کنیم داریم، تمایل داریم بدن‌مان را به سمت آنها زاویه داده و به طور ماهرانه‌ای با حرکاتشان منطبق باشیم. از محل قرارگیری بدن‌تان آگاه بوده و وقتی در حال گفتگو با کسی هستید به سمت در زاویه پیدا نکنید. در عوض، به طور ماهرانه‌ای حرکات آنها را تقلید یا بازتاب دهید. برای مثال، بدون این که مشخص باشد، اگر دستان آنها روی میز است شما هم دستان‌تان را روی میز بگذارید. این حرکات سازگاری و تعادل را نشان می‌دهد.
  • حرکات عصبی. حرکت آرام پاها، بازی با موها، لمس کردن صورت – هر حرکتی که وقتی عصبی یا خسته هستید انجام می‌دهید- نشان تزلزل و احساس ناامنی شماست. این حرکات می‌توانند باعث کاهش اعتماد بین شما و مافوق‌تان شود. اگر تمایل به حرک دادن دست‌ها پیدا کردید، در عوض جایی را پیدا کنید و دست‌ها را آنجا قرار دهید تا استراحت کنند.
  • ارتباط چشمی. رئیس شما در مورد هوش هیجانی‌تان تنها از طریق شیوه‌ی نگاه‌تان به دیگران می‌تواند چیزهای زیادی بفهمد، مثلاً اینکه چقدر مورد احترام، تقدیر و علاقه افراد و همکارانتان هستید. بهترین فرمول برای حفظ ارتباط چشمی که مطمئن و دلگرم کننده باشد چشم دوختن به فرد در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از زمانی است که با او تعامل می‌کنید. 

ویلیامز به کارمندان یادآوری می‌کند تا زمانی را اختصاص بدهند تا کاری که بدن‌شان در تعاملات روزمره در محیط کار انجام می‌دهد را بشناسند. این کار احتمالا روش درک گفته‌ها و اعمال دیگران را تغییر خواهد داد.

منبع: businessnewsdaily.com | seminarema.com

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *