0
02143000313

یک ساعت از عمر شما ، چقدر برایتان ارزش دارد؟

سارقین زمان را می شناسید؟

زمان بزرگترین سرمایه ی ماست ، سرمایه ای رایگان و در دسترس ، اما محدود ، فرّار و غیر قابل افزایش. زمان می تواند بهترین دوست و بدترین دشمن ما باشد:

اگر وقتمان را خوب اداره کنیم ، همچون کارمندی وظیفه شناس به ما خدمت می کند ، و آرامش خاطر ، قدرت ، ثبات قدم ، امنیت و آزادی به ما می بخشد و اگر از مدیریت زمان غافل شویم ، آن قدر به خاطر کمبود زمان و کارهای ناتمام تحت فشار قرار می گیریم که تسلط بر امور زندگی را از دست داده و در برهوت کارهای غیر ضروری ، جلسات بی فایده و فعالیت های فرعی و بی هدف از سرابی به سوی سرابی دیگر می دویم  و لحظه به لحظه شاهد کم شدن ، فرسودن و تحلیل رفتن قوایمان و از دست دادن امیدها ، آرمان ها ، باورها و انگیزه هایمان هستیم.

” طبق تحقیقات تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از توان و پتانسیل اشخاص آزاد است و بیشتر مردم ۶۰ درصد از زندگی کاریشان را حرام می کنند.”

گهر وقت بدین خیرگــــی از دست مده
آخر این درّ گرانـــــــــمایه بــهایی دارد
پروین اعتصامی

من و ساعت همیشه در حال دویدن هستیم ، من روی عقربه ی ثانیه شمار می ایستم  و همراه با او و پا به پایش تا خط پایان می دوم ، من هر روز سریعتر و سریعتر می دوم ، اما وقتی به کنارم نگاه می کنم ، اثری از او نمی بینم ، او سریعتر از باد می دود و به آخر خط می رسد و من …. من نمی توانم گذشت زمان را متوقف کنم ، نمی توانم زمان را به عقب ببرم یا آنرا منجمد کنم ، اما می توانم آن را مدیریت کنم : با اولویت بندی کارها به ضروری ، مهم ، غیر ضروری ، غیر مهم .

با استفاده از اصل ۲۰ : ۸۰ متوجه می شوم که فقط ۲۰ درصد کارهایی که انجام می دهم ، ۸۰ درصد موفقیتم هایم را می سازد ، پس روی ۲۰ درصد مهم وغیرضروری متمرکز می شوم و کارهای غیرمهم را کنار می گذارم ، البته برای همه ی کارهای مهم  و ضروری ، مهم و غیر ضروری ، غیر مهم و ضروری وقتی در نظر می گیرم ، کارهای غیر ضروری و بی نتیجه را کاملاً حذف می کنم.حالا می دانم که باید بیشتر وقت ، انرژی و انگیزه ام را بر روی ۲۰ درصد کارهایم یعنی اولویت ها متمرکز کنم . مطمئنم با این روش دیگر نیازی به وقت اضافه ، ضربه ی پنالتی ، گل نقره ای یا طلایی ندارم ، دیگر نیازی نیست در جام جهانی زندگی دنبال زمان بدوم ، می توانم با آرامش خاطر گذر آن را نظاره کنم ” بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین ”  و از سپری شدنش لذت ببرم . پس قلم و کاغذ را برمی دارم ، مدتی به آرمانهایم می اندیشم ، سپس اهدافم را بر روی کاغذ می آورم.

برنامه ی روزانه

همیشه می گویم بی خیال برنامه ریزی ، برای برنامه ریزی وقت ندارم ، اما ندایی به من می گوید : اگر طرح و نقشه نداشته باشی ، باید مدام بایستی و بپرسی حالا باید کجا بروم ؟ قدم بعدی چیست ؟ چپ یا راست ؟ بالا یا پایین ؟ پس چرا نقشه را بر نمی داری؟ چرا اره را تیز نمی کنی ؟ فقط ۸ دقیقه ، این در برابر زمانی که تو تلف می کنی اصلاً به حساب نمی آید. راست می گوید ، من برای برنامه ریزی فقط به ۸ دقیقه نیاز دارم ، اما این ۸ دقیقه می تواند ۲۴ ساعت زندگیم را متحول کند ، می تواند امروزم را باشکوه کند و فردایم را بسازد . می تواند مرا از سردرگمی ، اضطراب ، کشمکش ، تنش و پریشانی برهاند ، به من امید ، انگیزه ، شور و شوق بدهد . راستی چرا برای برنامه ریزی وقت ندارم ؟ شاید چون برنامه هایم درست اجرا نمی شوند ، از برنامه ریزی می ترسم ؟ شاید برنامه ریزی درست و اصولی را بلد نیستم ، شاید برای تمام ساعتها و دقیقه ها برنامه می گذارم و بعد که با  حوادث پیش بینی نشده روبرو می شوم و برنامه ام بهم می ریزد ، ناامید می شوم.

خب این اشتباه است ، ” تجربه نشان داده است تنها ۶۰% امکان دارد که برنامه ریزی کاملاً مطابق ساعات کاری شما باشد .” به این ترتیب من باید ۶۰ درصد از وقت مفیدم را برای کارهای گلچین شده و مهم کنار بگذارم ، ۲۰ درصد را برای زمانهای تلف شده و دزدهای زمان در نظر می گیرم ، ۲۰ درصد دیگر را هم به فعالیتهای فوری ، مهم و اجتماعی که پیش می آیند اختصاص می دهم ، با این حساب من باید  فقط برای نیمی از زمان مفیدم برنامه ریزی دقیق داشته باشم ، برنامه ای که به آن پایبند باشم و آن را نشکنم . عالی است دیگر نگران به هم ریختن برنامه ام نیستم

“برنامه ی نوشته شده به معنی کاهش بار از روی حافظه است”

آیا همان قدر که مراقب پول و دارایی تان هستید ، مراقب وقتتان هم هستید ؟

با ” مدیریت زمان ” یاد می گیرید : چگونه از زمان ، با ارزش ترین سرمایه تان به دقت مراقبت کنید، سارقین زمان را شناسایی و دستگیر کنید، با قانون پارتو ( اصل ۲۰: ۸۰ ) اهداف و اولویتهایتان را شناخته و زمان ، توانایی ها و انگیزه تان را بر روی آنها متمرکز کنید ، با برنامه ریزی روزانه در وقتتان صرفه جویی کنید و….. “بکارگیری موفق تکنیک برنامه ریزی زمان و روش های انجام کار می تواند بین ده الی بیست درصد از وقت و زمان را در هر روز ذخیره و حفظ نماید.”

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *